De Rode Baron schreef:ranger schreef:Dan blijven alleen de HRC of lucht over...
Hoe heb je ontlucht trouwens; gewoon trappen, langste leiding eerst, etc. of met een drukvat?!
Vertel eens Ranger, wat is nu de juiste volgorde van ontluchten?
Er ligt een heel systeem te wachten om ontlucht te worden!

Handmatig (met 2 man!):
Gebruik een doorzichtig slangetje dat je op de ontluchtingsnippel drukt en een bakje om de vloeistof in te laten lopen, begin bij de langste leiding en werk naar de kortste toe:
Trappen/pompen tot het systeem op druk is - op druk houden (druk uitoefenen op het pedaal dus - nippel los/open (langste leiding, meestal RA dus, eerst!) - nippel vast/dicht als pedaal op de bodem beland is - en weer opnieuw van voor af aan tot er geen lucht meer te zien is in het slangetje, daarna de op één na langste leiding (LA), etc. (RV, LV). Hou ondertussen goed het peil in het vaatje in de gaten, anders kun je weer opnieuw beginnen.
Alternatief:
Gebruik een drukvat of een setje dat m.b.v. de druk in je reservewiel werkt en je systeem meteen vult. Sluit deze (lekvrij) aan op de dop van je vaatje en zet het systeem op druk. Nu kun je de leidingen één voor één open zetten (weer langste eerst en m.b.v. een doorzichtig slangetje) tot er schone vloeistof uit komt. Dit werkt vaak beter, omdat je de HRC niet onnodig belast en je ècht alle lucht uit het systeem haalt. Vooral de wat oudere HRC's kunnen er vaak niet goed tegen als hun 'werkgebied' verandert...