• Advertisement
ALLETOUW.NL

Harp of D-sluiting?

Vragen en antwoorden omtrent de aanschaf van diverse 4x4 accessoires en apparatuur, gebaseerd op de ervaringen van mede-MODDERPOELERS!

Harp of D-sluiting?

Berichtdoor tanky » zo apr 01, 2012 5:09 pm

hoi ben nieuw in het 4x4. :oops:

wat is het verschil en wat heeft de voorkeur?
de prijs maakt niet zo heel veel uit heb ik gezien.
maar wanneer gebruik je welke en wat is beter?

mvg Ynze :(
Ynze

met een blubber groet

Volvo tgb11
91-YB-49
Avatar gebruiker
tanky
 
Berichten: 1208
Geregistreerd: zo maart 11, 2012 11:26 am
Woonplaats: veldhoven

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor camelroel » zo apr 01, 2012 5:37 pm

Ik denk dat het verschil tussen een harp en een D-sluiting officieel is dat de heeft een bout en moer terwijl de andere schroefdraad in een kant heeft en daardoor geen moer nodig heeft.
Voor/nadelen. Ze kunnen allebeide vervormen als er stevig aan getrokken wordt, het voordeel hierbij met een bout en moer type is dat je ze waarschijnlijk wat makkelijker los kan maken.
Een nadeel van een bout en moer type is dat je vaak onhandig en eventueel in de modder de sleeplint vast moet maken. Bij een bout en moer type heb je 3 losse onderdelen dus heb je vaak net 1 hand te weinig.

Ik gebruik het type met schroefdraad in de body maar wel een paar slagen dikker dan wat de meeste gebruiken. De mijne komen van offshore containers waarvan de inspectie datum overschreden was. :mrgreen: Ondanks dat ze maar een 6Ton SWL hebben heb ik nog geen krom kunnen krijgen.
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.
Avatar gebruiker
camelroel
Opperspammer
 
Berichten: 6218
Geregistreerd: ma mei 31, 2010 9:44 pm
Woonplaats: Soms thuis in Lelystad.

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor Roy B » zo apr 01, 2012 6:08 pm

Wat de naam al doet zeggen D heeft een D vorm en Harp een Harp vorm, niks met moeren en draadgaten te maken

Praktijk is dat veel leverancier ze door elkaar halen en harp als D verkopen en omgekeerd. In theorie kan een Harp sluiting meer hebben. In praktijk zul je bij de juiste keuze die waardes nooit halen

voorbeeld van een harp
Afbeelding

Voorbeeld van een D sluiting
Afbeelding



Nu moet ik denken aan dat ene tv programma van welk verhaal er waar is dus aan jou de keuze. Groen voor Roel en Rood voor Roy :mrgreen:
Groeten,

Roy

Afbeelding

i rather push my land rover than driving a jeep
Avatar gebruiker
Roy B
Opperspammer
 
Berichten: 7253
Geregistreerd: ma sep 24, 2007 5:23 pm
Woonplaats: Gemeente Reusel

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor Roy B » zo apr 01, 2012 6:13 pm

Ben ik nog even.

Even ter ondersteuning van mijn verhaal. De ouderwetse harp onder andere bekend van Asterix en Obelix

Afbeelding

En de letter D kennen we uiteraard allemaal

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Roy B op zo apr 01, 2012 6:18 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Groeten,

Roy

Afbeelding

i rather push my land rover than driving a jeep
Avatar gebruiker
Roy B
Opperspammer
 
Berichten: 7253
Geregistreerd: ma sep 24, 2007 5:23 pm
Woonplaats: Gemeente Reusel

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor Theft_eXP » zo apr 01, 2012 6:14 pm

Rood.

Zowel harp als D sluitingen heb je met losse bout/moer, en met enkel een bout en draad in de sluiting zelf
Sport cars like Corvettes and stuff were carved with science to cut through air nice and easy.. But this truck just punches air in the face and yells at it to get the hell out of the way!
Dodge W200 "Bonnie"
5.9L V8
Veel roest, en lol!
Avatar gebruiker
Theft_eXP
 
Berichten: 2006
Geregistreerd: ma aug 02, 2010 11:24 am
Woonplaats: Hoogezand - Sappemeer

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor pascal10 » zo apr 01, 2012 6:27 pm

ik gebruik die onderste van de foto's met die groene bout erin. Meen iets van de 6 tons uitvoering. Deze heb ik nog nooit gebroken.

Andere heb ik wel al eens gebroken en achter in de auto gekregen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Avatar gebruiker
pascal10
Veelpleger
 
Berichten: 3710
Geregistreerd: ma mei 28, 2007 1:25 pm
Woonplaats: rosmalen

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor nikkylada » zo apr 01, 2012 6:30 pm

Een D sluiting is om te verlengen, deze kan de meeste kracht in de lengte richting hebben
Een harp sluiting is om te koppelen, dus kan ook schuin belast worden, zoals een Y (drie sprong)
:D
goej werk heej téd nodig
1 x samurai japans 1300 Staat stil voor onderhoud
1 x samurai spaans 1300 (de golfkar) Daily (op het moment)
1 x samurai japans 1300 op voorraad
1 x sj410 LWB in 1000 delen (d'n puzzel)
1 x sj410 metal top (toekomst daily
6x6fotos.nl
Avatar gebruiker
nikkylada
Veelpleger
 
Berichten: 2972
Geregistreerd: do jul 21, 2011 8:12 am
Woonplaats: nog verder op de rand van tilburg

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor Roy B » zo apr 01, 2012 6:31 pm

@TANKY het is uiteraard niet verplicht maar het zou fijn zijn als je je eigen even wilt voorstellen in het daarvoor bestemde topic zodat wij weten tegen wie we praten, we zijn ook dol op foto's van je auto hoe meer hoe beter
Groeten,

Roy

Afbeelding

i rather push my land rover than driving a jeep
Avatar gebruiker
Roy B
Opperspammer
 
Berichten: 7253
Geregistreerd: ma sep 24, 2007 5:23 pm
Woonplaats: Gemeente Reusel

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor Scratch » zo apr 01, 2012 6:52 pm

Roy B schreef:@TANKY het is uiteraard niet verplicht maar het zou fijn zijn als je je eigen even wilt voorstellen in het daarvoor bestemde topic zodat wij weten tegen wie we praten, we zijn ook dol op foto's van je auto hoe meer hoe beter


Kijk, zo kan het ook Afbeelding
Dat zien we morgen dan wel weer...
Avatar gebruiker
Scratch
 
Berichten: 2007
Geregistreerd: zo nov 09, 2008 1:11 pm
Woonplaats: Nunspeet

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor Rumble » zo apr 01, 2012 7:38 pm

het verschil in harp en d is zo wel duidelijk.

De D heeeft altijd de voorkeur omdat deze moeilijk vervormt. een harp kan makkelijker vervormen bij zware belasting. En dan bedoel ik niet de overbemeten harp sluitingen of de gecertificeerde, maar de pisbakkenstaal harpsluitingen.
waarom dan wel een harpsluitng mee offroad. soms heb je twee stroppen die je wil verbinden met een dikke kabel en dat past dan soms niet in je D. Er zijn trouwens manieren te bedenken om touwen en stroppen aan elkaar te verbinden zonder een D of Harop sluiting. en dat is nog veel veiliger.

Ooit is met de landrover vast gestaan op het pad bij kootwijk en los getrokken door een enthousiaste toyo. lijntje brak en harp vas krom. we kregen hem echt niet van zijn trekoog. hij heeft hem mogen houwen. #-o
Don't follow me! I 'm lost to!
Avatar gebruiker
Rumble
 
Berichten: 787
Geregistreerd: vr jan 02, 2009 8:43 pm
Woonplaats: Flippercity

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor Roy B » zo apr 01, 2012 8:13 pm

Scratch schreef:
Roy B schreef:@TANKY het is uiteraard niet verplicht maar het zou fijn zijn als je je eigen even wilt voorstellen in het daarvoor bestemde topic zodat wij weten tegen wie we praten, we zijn ook dol op foto's van je auto hoe meer hoe beter


Kijk, zo kan het ook Afbeelding



:mrgreen: iets met jaren
Groeten,

Roy

Afbeelding

i rather push my land rover than driving a jeep
Avatar gebruiker
Roy B
Opperspammer
 
Berichten: 7253
Geregistreerd: ma sep 24, 2007 5:23 pm
Woonplaats: Gemeente Reusel

Re: Harp of D-sluiting?

Berichtdoor tanky » zo apr 01, 2012 9:21 pm

allemaal bedankt voor de info.

ik zal opzoek gaan naar de voorstel rubriek


groetjes ynze
Ynze

met een blubber groet

Volvo tgb11
91-YB-49
Avatar gebruiker
tanky
 
Berichten: 1208
Geregistreerd: zo maart 11, 2012 11:26 am
Woonplaats: veldhoven


Keer terug naar • OVERIGE

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.