• Advertisement
4x4 Haarlemmermeer

Yellowtop levensduur

Elektrische installatie

Yellowtop levensduur

Berichtdoor The Downloader » zo mei 24, 2020 3:56 pm

Wat is de normale levensduur van een Optima yellowtop accu. Die van mij is nu een jaar of 3 en heeft de geest al begeven. Na Starten zakt de spanning terug naar een 11 volt ongeveer
Suzuki SJ413 Cabrio Bj '87
The Downloader

Re: Yellowtop levensduur

Berichtdoor sanderunizuki » ma mei 25, 2020 6:00 pm

Na het starten of tijdens het starten?
Toyota Landcruiser HDJ75 pick-up BE trekker, 1HD-FT 4.2TDi 24valve, Automaat, Fulltime 4WD, 3 sperren,
Toyota Landcruiser HDJ100 pick-up, in aanbouw
En te veel LWB Suzuki's (10) :-)
http://www.monotherm-recreatie.nlhttp://monotherm-webshop.nl
sanderunizuki
Veelpleger

Berichtdoor guus » ma mei 25, 2020 6:15 pm

Met wat (mis) gebruik Moet minimaal 7 jaar toch lukken.

Die 11 volt kan als de accu niet geladen is een keer een nachtje de acculader er op zetten en dan nog eens proberen.

Mijn ervaring is als ze 8 jaar worden dat ze het niet zo fijn meer vinden om ver leeggetrokken te worden als het koud is.
De laatste die ik had moest bij vorst ieder weekeind aan de orginele optima acculader omdat hij van de dynamo geen stroom aannam.

Wist u dat onder de 6 volt de dieselklep van de motor dicht valt ( vraag maar niet hoe ik dit weet O:) )
guus

Berichtdoor Muddy Bandit » di mei 26, 2020 2:50 pm

The Downloader schreef:Wat is de normale levensduur van een Optima yellowtop accu. Die van mij is nu een jaar of 3 en heeft de geest al begeven. Na Starten zakt de spanning terug naar een 11 volt ongeveer

Dat is wel heel snel.
Al geprobeerd of die accu in een andere auto wel normaal functioneert?

Ik gebruik trouwens Exide DC accu's, de oudste exemplaren daarvan zijn inmiddels 8 jaar jong en werken nog steeds perfect.
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor crelesy » vr mei 29, 2020 6:00 am

Yellow en red top accu's waren altijd onverwoestbaar. Als je de mogelijkheid hebt zou ik m ff 72uur of langer op een lader zetten die 14 17 volt kan laden met max 1 ampère.. Daarmee kan je meestal wel weer oppeppen.
Meuk is Leuk

Suzuki Samurai cabrio donker blauw 1992 (spaans) 30" Cooper's
crelesy

Berichtdoor guus » za mei 30, 2020 5:06 pm

Onverwoestbaar ?? dat klinkt als een uitdaging :twisted:

Het klopt dat ze sneller stroom afgeven dan dat ze het opnemen en een inteligente acculader stopt met laden voordat de accu vol zit.... :roll:

Ik heb uit Amerika een lader van optima zelf en die begint rond 2 volt accu spanning al met laden , als er een optima accu aan hangt 8)
guus

Berichtdoor The Downloader » do jun 04, 2020 5:32 pm

Ik heb helaas geen goede lader, heb hem nu even een dag aan zo'n nep cteklader gehangen van de Aldi. En ik heb nog een hele oude lader die niet zelf afslaat maar die levert denk ik maar iets van 13.8volt maximaal.
Voor nu heb ik maar weer een normale Varta erin gegooid van 70A
Ondertussen maar eens even kijken of we de yellowtop nog weer wat leven in kunnen blazen. Ben er wel achter dat een standaard Suzuki lader zonder aanpassingen in laadvoltage niet goed is voor een yellowtop
Suzuki SJ413 Cabrio Bj '87
The Downloader

Berichtdoor Nielzer » do jun 04, 2020 6:07 pm

Mijn yellowtop was na een jaar of 5/6 ook dood... Met een ctek lader wel weer naar de 12 volt maar zat geen vermogen meer in om te starten
echte mannen eten geen honing, die eten bijen!!:P
Nielzer

Berichtdoor camelroel » do jun 04, 2020 7:35 pm

Een Yellow Top is eigenlijk geen start accu, dus geen veel stroom leveren in korte tijd maar lang stroom leveren met een lagere amperage. Maar ik had ze ook in mijn Camel Disco.
De oude waren beter dan de nieuwe.
Mijn yellow tops zijn ook opgehouden eentje na ongeveer 8 jaar en de andere veel later.
Vervolgens heb ik 2 2dehandse red tops gekocht waarvan de eerste ook al niet meer werkt na een jaar of 6 bij mij dus waarschijnlijk 8 jaar in totaal en de andere werkt nog als electronica accu in mijn 90.

Ik heb een grote Laro accu als start en lier accu en alle electronica zit op de optima. De accu's zijn gescheiden door een relais De accu's worden verbonden bij 13.7 V en gescheiden onder 12 V of als de auto uitgezet wordt.
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor Sander4x4 » di jul 14, 2020 2:35 pm

Vind het ook erg tegenvallen, heb nu een aantal jaar een Yellowtop in de Terios maar vind hem erg zwak, voltage zakt gauw in. Als ik nu enkel het contact aanzet en hem even laat settelen zie je het voltage al onder de 12 komen.
(Zonder verdere apparaten behalve contact in ACC, dus radio aan)
07 Daihatsu Terios J2 4x4 A/T
Sander4x4

Berichtdoor guus » di jul 14, 2020 3:37 pm

Rijdt u veel korte stukjes ( minder dan 15 minuten ) ?
Dan kan het zijn dat de accu leeg is :lol:
Een optima yello top laad wat lastiger op als hij ouder wordt en heeft dan wat meer tijd nodig.
Ik zou hem een aantal uren aan een acculader hangen zodat hij een keer goed opgeladen is en dan nog maals proberen.

Een yello top heeft een vrij hoge spanning zonder belasting ook als hij leeg is.

Ik heb wel eens een week rondgereden ( misschien langer) voor dat ik het door had dat mijn dynamo nog maar tot 10 volt kwam , de regelaar was stuk.
guus

Keer terug naar • ELEKTRONICA