• Advertisement
Euro4x4Parts

DRB III (BJ 40)

Eindelijk alle MODDERPOEL restauratieverslagen en ombouwprojecten in één subforum!

DRB III (BJ 40)

Berichtdoor De Rode Baron » za jan 15, 2011 10:04 pm

Zo, het wordt tijd dat ik eens begin om jullie een klein beetje op de hoogte te brengen van De Rode Baron III. 8)
DRB II is ondertussen verkocht en alle suzuki onderdelen zijn ook bijna allemaal de deur uit.
Dat wil helaas niet zeggen dat ik nu ruimte over heb. Eigenlijk helemaal niet zelfs.
Ondertussen zijn er 3 BJ 40 de hal binnen gebracht! :mrgreen: Eentje uit 1980 en twee uit 1977. Deze auto’s zijn al compleet verwerkt tot onderdelen en keurig in de vrijgekomen stelling gepakt.
Bijna alle onderdelen heb ik in ieder geval dubbel. Hier moet toch een mooie terreinwaardige DRB III uit voort kunnen komen. :-k
Het plan is om de BJ zo origineel mogelijk te houden. Alleen komen er nodige aanpassingen voor in het terrein.
Wat me opviel bij de Landcruisers is dat er een enorm verenpakket onder de as hangt. Dit pakket wordt door een enorme plaat tegen de as gedrukt.
In het terrein geeft dat zoveel extra weerstand dat je op het minste bultje vast komt te staan.
Praat dan maar helemaal niet over een paar diepere sporen want dan schuiven alle vier de platen + de diffs over de grond en sta je dus weer vast.
Het onderstel wordt dus aangepakt. Spoa onder de BJ! 8)
Nu heb ik nog HJ 70/71 assen liggen waar remschijven opzitten. Nu is me ooit verteld dat deze onderdelen zo in de BJ as passen. (Zit er verschil in de overbrenging van het diff. eigenlijk?) Remschijven zou wel fijn zijn. Rondom zitten nu trommels en dat is toch altijd meer onderhoud en remt ook iets minder.
Zodra dat een feit is gaan we op zoek naar fijne 33 inch banden.
Dit zijn eigenlijk de meest in het oog springende veranderingen aan de originele BJ.
Ondertussen is de zoektocht naar een lier ook geslaagd. Er komt een mooie originele PTO aangedreven lier op!
De motor blijft voorlopig standaard. Misschien dat er in de toekomst een turbo opgezet gaat worden als dat enigszins mogelijk is. O:)
Over een rolkooi ben ik nog sterk aan het twijfelen. Het liefst een kooi aan de buitenkant. Met het oog op het beschadigen in het terrein. Het nadeel hiervan is dat de originele uitstraling toch verloren gaat. Nog tijd zat om over na te denken.
De Rode Baron III wordt natuurlijk rood en met een wit dak zoals het ook hoort bij die hokken uit die tijd. :D
Dit is in het kort even het plan. Al met al zal het wel even duren…….

Hier kun je goed zien wat voor een pakket er onder de as hangt. Het moet gewoon aardig wat schelen zodra dit bovenop de as komt te liggen.
Afbeelding

Handgas op de BJ! Super 8) !!
Afbeelding

In één van de auto's kwam ik wat bijzonderheden tegen. Auto was van een jager geweest. De hagelpatronen lagen onder een vloerplaat! :roll: Beetje vreemde plek.
Afbeelding
Afbeelding

Dit wordt de body die erop komt. Bouwjaar '77. Op wat schoonheidsfoutjes na in prima conditie.
Afbeelding

Stellingen vol met toyo-meuk!
Afbeelding
Afbeelding

Op dit moment bezig om de chassis te vergelijken en daar dan de juiste dingen van te combineren!
Afbeelding

Laatste resten van een chassis gehaald vandaag. Waaronder de vooras. De bladveren van een BJ zijn toch niet zo sterk. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Je wilt niet weten wat er zoal in een achterlicht wil wonen en groeien!
Afbeelding

Maar eens begonnen met het schoonmaken van 36 lagen hamerite op het chassis. Dit gaat het best met de brander.
Trouwens......hamerite stopt geen roest! ](*,)
Afbeelding

Toen kwam ik toch wel wat plekken tegen waar ik niet zo heel erg vrolijk van werd. Linksvoor en rechtsvoor is afgeschreven.Dit heeft me doen besluiten om het hele chassis uitelkaar te halen.
Afbeelding
Afbeelding

Dat betekend dus een hele boel klinknagels afslijpen en uitkloppen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik kan je vertellen dat de klinknagels geen zin hadden om los te laten! Pure kwaliteit zo'n Toyata....... :^o
Er uit tikken/slaan ging ook niet met een zware moker. Elke nagel kon ik gaan uitboren. Erg grappig!
In verschillende stappen boren, wat een klus. Het koste ook af en toe een boor. :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk een doosje delen van de rechterkant van het chassis overgehouden. Nu het hele verhaal nog een keer voor de linkerkant.....ik heb er zin in!! :evil:
Afbeelding
De Rode Baron
Mudderator

Re: DRB III (BJ 40)

Berichtdoor Pick up » za jan 15, 2011 10:35 pm

Oke je hebt in ieder geval niet helemaal stil gezeten. :twisted: :twisted:
Vast het voorbereidende werk gedaan, onderdelen verzamelen.
Kun je ook beter van te voren doen.
Kan je daarna gewoon lekker verder werken.
Ben benieuwd
Groeten Frans.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Pick up
Opperspammer

Berichtdoor 4x4polders » za jan 15, 2011 10:58 pm

Allemachtig Robin, goed bezig zeg ik. Maar je hebt nog wel een lange weg te gaan. Ik blijf het volgen. Blijf foto's posten!!!!
Je hoeft je best niet te doen... Het is het resultaat dat telt!!!
4x4polders

Berichtdoor remy » za jan 15, 2011 11:28 pm

Gruwelijk :D Ik ga dit zeker volgen! 70 hubs met schijven passen zo op de 40 assen.
remy

Berichtdoor Kangaroo Jack » zo jan 16, 2011 1:07 am

Mooi om te zien dat er weer een echte klassieker van de sloop is gered (of drie eigenlijk :D ). Prachtig model, en zeker terreinwaardig te maken! (inspiratie nodig? Kijk eens naar de wagen "Milo" van John Rooth uit Queensland, staat veel over op het net)

Veel succes!
No dogs no glory
Kangaroo Jack
Opperspammer

Berichtdoor kvdw1 » zo jan 16, 2011 5:43 am

Ziet er al goed uit, ben benieuwd wat het gaat worden.
Die patronen kunnen nog gewoon afgevuurd worden zie ik, best een raar idee om dat zomaar in de auto te vinden..
kvdw1

Berichtdoor De Rode Baron » zo jan 16, 2011 9:08 am

remy schreef:Gruwelijk :D Ik ga dit zeker volgen! 70 hubs met schijven passen zo op de 40 assen.

Net zoals ik jou project ook volg! 8)

Kan het diff ook zo overgezet worden in de BJ as? De overbrenging in de 70 as is toch gunstiger?

@Kangaroo, inspiratie is altijd welkom dus ik zal 'Milo' even opzoeken.
@kvdw1, was inderdaad erg raar om te vinden. Je gaat er echt niet van uit dat je munitie in een auto vindt.
De Rode Baron
Mudderator

Berichtdoor tukko » zo jan 16, 2011 9:23 am

Laat ff een foto zien van die professionele bedrading :mrgreen:
Daily driver and daily play:Land Rover Series 109 2.3 LPG Galvanised Chassis
tukko

Berichtdoor Beest-sj413 » zo jan 16, 2011 10:45 am

tukko schreef:Laat ff een foto zien van die professionele bedrading :mrgreen:

m30
http://www.garage-eugerio.nl
OFFROAD SERVICE

Afbeelding

Niet vastgestaan is niet hard genoeg geprobeert!
Beest-sj413
Veelpleger

Berichtdoor remy » zo jan 16, 2011 10:53 am

Sommige diffs kun je overzetten. Ik meen alleen van de BJ70. Er zijn namenlijk weer 1001 soorten 70's gebouwd met allemaal andere assen.
De LJ70's hebben 4.88 maar dit diff is 8inch dus past niet.
de PZJ heeft 4.56 en die passen wel.
De hzj70 en bj70's hebben geloof ik 4.11, hetzelfde als een bj40 diff. (De eerste fj40's hadden dan weer 3.7) maar de voorste van de hzj past niet want dat is een 8inch diff. Het achterdiff van bijvoorbeeld een HZJ past dan wel weer in de vooras van een 40. Dus d'r is wel het een en ander van te bouwen :)

Maar ik denk niet dat je nog 100 kunt rijden met 488 diffs en 33's :-B
remy

Berichtdoor sj413lwb » zo jan 16, 2011 1:03 pm

zo kijk goed bezig robin
je kunt het :!: robin heeft wat steun nodig :wink:
maak er wat moois van als je hulp nodig hebt kom ik je graag helpen kan ik ondertussen mooi bj ervaring opdoen 8)
voor mijn toekomstig project die nog gekocht moet worden maar eerst mijn lwb aanpakken

DRB 3 hhm kan de stikker DRB 2 wel weg :(
suzuki sj413Lwb 1986
suzuki sj413 1986

Afbeelding

Alles komt goed als je maar de tijd neemt
sj413lwb

Berichtdoor ToyRoverlander » zo jan 16, 2011 1:04 pm

remy schreef:Sommige diffs kun je overzetten. Ik meen alleen van de BJ70. Er zijn namenlijk weer 1001 soorten 70's gebouwd met allemaal andere assen.
De LJ70's hebben 4.88 maar dit diff is 8inch dus past niet.
de PZJ heeft 4.56 en die passen wel.
De hzj70 en bj70's hebben geloof ik 4.11, hetzelfde als een bj40 diff. (De eerste fj40's hadden dan weer 3.7) maar de voorste van de hzj past niet want dat is een 8inch diff. Het achterdiff van bijvoorbeeld een HZJ past dan wel weer in de vooras van een 40. Dus d'r is wel het een en ander van te bouwen :)

Maar ik denk niet dat je nog 100 kunt rijden met 488 diffs en 33's :-B
3.7 met 4bak is ook wel te doen, een 40 weegt een heel stuk minder dan dat zware lerp van mij (slordige 2200kg). Dus dan heeft die 3B het ook wat makkelijker :-" . Maat van me rijdt met 3.7's (verder hetzelfde als mijne) en 235/85 en dat is nog wel te doen (ook een zwaar lerp).

Hehe... verwarrend he :mrgreen: :mrgreen:

Met 4.88 diffs met 33ers maakt ie aardig wat toeren, tenzij je een 5bak hebt, dan is het misschien nog te doen.. maar op de fotos zie ik 2 4bakken dusja....

Ik zou het op 4.11's houden met 33ers, rijdt lekker! met 5bak nog beter!

MAaruh...... ben wel jaloers op jouw verzamelingetje daar 8-[ .
112" Toy-Rover,3.4D turbo intercooler,4:1 Orion ,dual E-locked LC80 assen,SOA, RUF,63" chevy achterveren, 5125 14" Bilsteins,35"MTZ,PAS,Highsteer,alu rad,elec fans.
ToyRoverlander
Leafspring Wizard

Berichtdoor renegade-wr » zo jan 16, 2011 1:13 pm

mooi project gaat het worden 8)

en die patronen moet je bij politie bureau effe inleveren, dan worden ze op de juiste manier onschadelijk gemaakt :wink:
De enige echte Officially Licensed Tree Hugger :mrgreen:
renegade-wr
Veelpleger

Berichtdoor De Rode Baron » zo jan 16, 2011 2:37 pm

:-k

Ik heb de complete assen van de lj70 2.4td met limited slip.(weer even opgezocht) :mrgreen: Maar hier zit eigenlijk best nog veel slijpwerk aan. Vandaar dat ik de boel in een BJ huis wilde zetten.
Zou het echt zo'n drama worden met die overbrenging en een 4-bak? Als ik 100 kan rijden vind ik het al meer dan genoeg eigenlijk.

@Tukko, kabelboom is reeds uit elkaar. Ik heb ongeveer 6 km draad in alle kleuren en soorten eraan overgehouden. Geen foto's van! ](*,)
@sj413lwb, Stickers zijn prima! Kan zo een I bij achter. :mrgreen:
De Rode Baron
Mudderator

Berichtdoor TobyJug » zo jan 16, 2011 2:44 pm

nice project....

ik kijk ernaar uit om het te lezen....

super..
zo druk........
TobyJug

Volgende

Keer terug naar • PROJECTEN