DRB II is ondertussen verkocht en alle suzuki onderdelen zijn ook bijna allemaal de deur uit.
Dat wil helaas niet zeggen dat ik nu ruimte over heb. Eigenlijk helemaal niet zelfs.
Ondertussen zijn er 3 BJ 40 de hal binnen gebracht!

Bijna alle onderdelen heb ik in ieder geval dubbel. Hier moet toch een mooie terreinwaardige DRB III uit voort kunnen komen.

Het plan is om de BJ zo origineel mogelijk te houden. Alleen komen er nodige aanpassingen voor in het terrein.
Wat me opviel bij de Landcruisers is dat er een enorm verenpakket onder de as hangt. Dit pakket wordt door een enorme plaat tegen de as gedrukt.
In het terrein geeft dat zoveel extra weerstand dat je op het minste bultje vast komt te staan.
Praat dan maar helemaal niet over een paar diepere sporen want dan schuiven alle vier de platen + de diffs over de grond en sta je dus weer vast.
Het onderstel wordt dus aangepakt. Spoa onder de BJ!

Nu heb ik nog HJ 70/71 assen liggen waar remschijven opzitten. Nu is me ooit verteld dat deze onderdelen zo in de BJ as passen. (Zit er verschil in de overbrenging van het diff. eigenlijk?) Remschijven zou wel fijn zijn. Rondom zitten nu trommels en dat is toch altijd meer onderhoud en remt ook iets minder.
Zodra dat een feit is gaan we op zoek naar fijne 33 inch banden.
Dit zijn eigenlijk de meest in het oog springende veranderingen aan de originele BJ.
Ondertussen is de zoektocht naar een lier ook geslaagd. Er komt een mooie originele PTO aangedreven lier op!
De motor blijft voorlopig standaard. Misschien dat er in de toekomst een turbo opgezet gaat worden als dat enigszins mogelijk is.

Over een rolkooi ben ik nog sterk aan het twijfelen. Het liefst een kooi aan de buitenkant. Met het oog op het beschadigen in het terrein. Het nadeel hiervan is dat de originele uitstraling toch verloren gaat. Nog tijd zat om over na te denken.
De Rode Baron III wordt natuurlijk rood en met een wit dak zoals het ook hoort bij die hokken uit die tijd.

Dit is in het kort even het plan. Al met al zal het wel even duren…….
Hier kun je goed zien wat voor een pakket er onder de as hangt. Het moet gewoon aardig wat schelen zodra dit bovenop de as komt te liggen.

Handgas op de BJ! Super

In één van de auto's kwam ik wat bijzonderheden tegen. Auto was van een jager geweest. De hagelpatronen lagen onder een vloerplaat!

Dit wordt de body die erop komt. Bouwjaar '77. Op wat schoonheidsfoutjes na in prima conditie.

Stellingen vol met toyo-meuk!

Op dit moment bezig om de chassis te vergelijken en daar dan de juiste dingen van te combineren!

Laatste resten van een chassis gehaald vandaag. Waaronder de vooras. De bladveren van een BJ zijn toch niet zo sterk.

Je wilt niet weten wat er zoal in een achterlicht wil wonen en groeien!

Maar eens begonnen met het schoonmaken van 36 lagen hamerite op het chassis. Dit gaat het best met de brander.
Trouwens......hamerite stopt geen roest!
](./images/smilies/eusa_wall.gif)

Toen kwam ik toch wel wat plekken tegen waar ik niet zo heel erg vrolijk van werd. Linksvoor en rechtsvoor is afgeschreven.Dit heeft me doen besluiten om het hele chassis uitelkaar te halen.

Dat betekend dus een hele boel klinknagels afslijpen en uitkloppen.

Ik kan je vertellen dat de klinknagels geen zin hadden om los te laten! Pure kwaliteit zo'n Toyata.......

Er uit tikken/slaan ging ook niet met een zware moker. Elke nagel kon ik gaan uitboren. Erg grappig!
In verschillende stappen boren, wat een klus. Het koste ook af en toe een boor.

Uiteindelijk een doosje delen van de rechterkant van het chassis overgehouden. Nu het hele verhaal nog een keer voor de linkerkant.....ik heb er zin in!!