ook daar heb ik hem ontlucht HEB ALLES ONTLUCHT
wie heeft de oplossing wil weer normaal kunnen remmen
gr Bert
gert schreef:Bert schreef:ook daar heb ik hem ontlucht HEB ALLES ONTLUCHT
wie heeft de oplossing wil weer normaal kunnen remmen
gr Bert
Bert, een nieuwe hoofdrem of hoofdkoppelingscylinder heeft als je hem uit de doos haalt meestal een stelbout waar je de slag mee in kunt stellen. Als de stelbout of de zuiger, die de olie door de remleiding moet persen niet goed staat of versleten is zal de remolie teruggedrukt worden in je remoliereservoir en zal het gebeuren dat je rempedaal langzaam doordrukt tot op de vloer.
Zo gauw je het rempedaal intrapt gaat namelijk via een hefboom/hevel/ schanierbeweging , de stang in de hoofdremcylinder naar voren. Zogauw deze naar voren gaat wordt de toevoer vanaf de voorraadpot remolie afgesloten door de rubberring en wordt de remolie die voor de zuiger zit de leidingen ingeduwd.
Gevolg is dat er een gesloten circuit is en dat de remolie alle vier de remzuigers naar buiten zal duwen en de voering tegen de trommel/schijf aan zal duwen en met als gevolg zal gaan remmen/vertragen van de massa/auto.
Laat je het rempedaal weer los , dan gaat de zuiger in de hoofdremcylinder weer terug en kan de olie weer terug in remoliepot en remt de auto niet meer.
Maar als de stang in de hoofdremcylinder niet goed staat (oliepot niet afsluit tijdens remmen) of de rubber zijn lek (olie loopt dan langs de rubberzuiger terug oliepot in ) dan remt er maar weinig.
Het is wel belangrijk (als je een 3300 hebt toevallig) dat je de remschoenen goed afstelt ! Dacht van strak tot wiel blokkeert en dan 1/2 of 1 slag terugstellen met stelbout ( wel even navragen want kan het hier zo niet zien, geen boeken thuis)
Dan ontluchten en remmen testen. En idd, remolie dot 3 was voorgeschreven voor een 3300 , heeft lager kookpunt maar tast meeste rubberzooi niet aan van oudere auto's.
Dot4 heeft hoger kookpunt maar is agressiever en zal bij oudere auto's de rubberdelen aan kunnen tasten en alu remcylinders etc aantasten en alu oplossen op den duur (remcylinders en koppelingscylinder uit aluminium gaan na verloop van tijd vastzitten en blijven vastzitten.
Verder nog wat
Henk schreef:@ Gert, weet jij toevallig wat een nieuwe hoofdremcilinder moet kosten ?? (3.3 TD)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.