Ik zal mij eerste even voorstellen. Mijn naam is Michiel Nijland en sinds enige jaren ben ik met mijn vriendin de blijde bezitter van een 4wd camper, een Nissan Navara met Bimobil opbouw. Hier toeren wij sinds enkele jaren mee door europa en bezoeken de meer afgelegen plekjes. Een hardcore 4wd is het niet meer met het gewicht maar dit vinden wij niet zo erg, wij zien het als een camper waar je meer mee de gebaande paden kunt verlaten, een helling of zand/stenenpad mee kan pakken die je met normale camper niet rijdt. Het is een Navara uit 2003 met een 2.5diesel motor met 133pk en 160.000km op de teler.
Afgelopen februari zijn wij voor 2 weken naar Zweden geweest waar wij heerlijk rond hebben getoerd en genoten van de winterse omstandigheden en stille bossen

](./images/smilies/eusa_wall.gif)
De auto is vanaf het begin van ons bezit in onderhoud bij Saris4x4 in Valburg. Het kost wat maar wij hebben hier tot nu toe goede ervaringen. Zij hebben 30d km geleden bij de grote beurt de diff olie vervangen voor nieuwe LSD olie achter en normale diff olie voor. De camper stond 2,5 dag na het afslepen in duitsland al bij hun voor de deur en de dag erop hebben ze de diff open gemaakt. Tot onze verbazing bleek alles wat stuk kon gaan kapot te zijn gelopen. Vermoedelijk is een stukje van de slipplaten afgebroken en tussen alles gekomen. Niks was nog te redden. Mogelijk heeft de vorige eigenaar geen of de verkeerde olie ververst

Hoe dan ook het moet gemaakt worden en Saris heeft gekeken voor een vervangende diff. maar niks kunnen vinden. Ik heb zelf gezocht op internet en in Noorwegen en Australie een mogelijk vervanger gevonden. De Noorse ziet er erg gehavend (zeer roestig) uit maar de Australische is nog in nette staat. Er staat veel info bij en van beide kon Saris aangeven dat ze 'lijken'' te passen. Ik snap dat ze geen verantwoordelijkheid willen nemen voor een mogelijke misfit en ze geven terecht aan dat ze geen gegevens hebben over de exacte overbrengingsverhouding van onze auto. Dit ik wil dit natuurlijk wel zo goed mogelijk uitzoeken. Hieronder de link met het onderdeel.
https://www.justcommodorespares.com.au/ ... 3d35f8d2a1
Hieronder ook nog de link met de noorse diff.:
https://www.b-parts.com/nb/store/produc ... s757-1997/
Titel van australische Advertente is:
NAVARA DIFF CENTRE D22 REAR 3.9 RATIO LSD TYPE 29 SPLINE AXLE (CA39 CODE) 04/97-CURRENT *W0863
Mijn vragen:
1. Er staat duidelijk dat het om een D22 gaat, met LSD echter er staat ook een ratio bij en 29 spline. Kan iemand mij vertellen of gewoon alle differentielen van navara's uit de juiste bouwperiode passen of dat er veschillen kunnen zitten in Diffs uit andere jaren van de D22 of misschien zelfs zelfde jaar maar andere werelddelen?
2. Als er verschillen zijn, waar zit het hem dan in. Zit hem dat in de spline of in de ratio of iets anders?
3. Als de Spline en/of ratio niet klopt kan dit makkelijk aangepast worden?
4. Heeft iemand ervaring met dit soort onderdelen uit het buitenland halen? Waar moeten we eventueel op letten bij aanschaf?
5. Veel onderdelen bedrijven hebben geen diffs en veel slopers hebben website met weinig info over een onderdeel. Heeft iemand adviezen website waar wij ook zouden kunnen zoeken als dit hem niet wordt?
Wij hebben gezocht via:
- uiteraard Google, maar je krijgt hier veel junk, mismatches met je zoekopdracht, onderdelen voor andere bouwjaren enz.
- Ebay (ebay kleinanzeigen)
- Gumtree.au
- Blocket (zweeds)
- Marktplaats
Ik hoop dat jullie nuttige informatie hebben die ons kan helpen een overwogen aankoop te doen.
Alvast hartelijk dank!
Groeten,
Michiel Njiland
ucp.php?mode=activate&u=79099&k=5U2VZQKHBJ