• Advertisement
Euro4x4Parts

Andere motor Samurai

Motor, bakken, diff's & assen

Andere motor Samurai

Berichtdoor StefV » do apr 29, 2021 10:45 am

Goedemorgen!

Ik had het in mijn project topic al gevraagd maar ben opzoek naar EEN vervangende motor voor 1 van mijn Sam's.

Nu staat er op marktplaats een 1.6 uit een vitara. Volgens de verkoper een 8 klepper monopoint injectie.
Nieuwe koppeling, distributie etc etc INCL versnellingsbak..

Zou dit was zijn voor in een cabrio Sam of een LWB?
Suzuki Samurai '91
StefV
nr. 2000

Re: Andere motor Samurai

Berichtdoor crelesy » do apr 29, 2021 11:55 am

Ja hoor. Als je handig bent dan past dat.

Je hebt nodig:
-Pasplaat voor de bak en motorsteun beugel(setje )
-De carterpan van je oude 1300. Daar moet wat aangepast worden.
-En je mag je draad boom verbouwen (en ecu er bij regelen)of je carburateur overzetten.
(Gebruik je een samurai carburateur mag je ook een bodylift monteren of een stuk uit je motorkap halen. Is 2 cm te hoog)

Die Vitara bak past niet zomaar. Niet zonder enorm veel aan te passen.

Het simpelste is toch een 1.3
Meuk is Leuk

Suzuki Samurai cabrio donker blauw 1992 (spaans) 30" Cooper's
crelesy

Berichtdoor StefV » do apr 29, 2021 12:37 pm

crelesy schreef:Ja hoor. Als je handig bent dan past dat.

Je hebt nodig:
-Pasplaat voor de bak en motorsteun beugel(setje )
-De carterpan van je oude 1300. Daar moet wat aangepast worden.
-En je mag je draad boom verbouwen (en ecu er bij regelen)of je carburateur overzetten.
(Gebruik je een samurai carburateur mag je ook een bodylift monteren of een stuk uit je motorkap halen. Is 2 cm te hoog)

Die Vitara bak past niet zomaar. Niet zonder enorm veel aan te passen.

Het simpelste is toch een 1.3

Bedankt voor je antwoord! Daarom zit ik ook op dit soort forums.

1.3 is het simpelst. Maar welke dan? Want iets meer power is toch wel lekker want mijn LWB is niet vooruit te branden met de standaard 1.3 en dan moeten we nog niet praten over het verbruik...

Ik heb begrepen dat een 1.3 GTI uit een Swift op dezelfde motorsteunen past? Weet jij dat toevallig?
Suzuki Samurai '91
StefV
nr. 2000

Berichtdoor dick » do apr 29, 2021 5:42 pm

Moet je ook de hele kabelboom voor aanpassen, en om eerlijk te wezen heb ik weinig vertrouwen in de kwaliteit van de gti motoren, zijn allemaal wel muf gegast door de loop der tijd, en met 100.000km zijn daar door t gebruik de meeste paarden al wel naar t hiernamaals vertrokken.

Snelheid zal altijd een gebrek blijven wat voor blok je er ook in gooit, boven de 110 draai je met elk blok 3500 toeren en dan gaat je verbruik ook richting 1op7.5.

1 op 10 moet je toch met een standaard lwb kunne halen
D'N AERDVRUTTER

Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor crelesy » do apr 29, 2021 7:21 pm

Is je LWB nog wel standaard verder? Of heb je er al grotere banden enz onder?
Standaard is inderdaad een samurai wel op de 1 op 10 te krijgen en kan je gewoon 100 rijden.
2 maten grotere banden en alles komt te kort. Snelheid, trekkracht en tankinhoud. Zo is dat nou eenmaal.
Kom je een blok tekort? Of wil je gewoon wat anders? In t laatste geval zou ik persoonlijk een 1.6 8v er in lepelen. Dan heb je weer koppel zat en is t rijden weer leuk. Echt harder zal i er niet van gaan. En 1 met carburateur die werkend ergens uit komt is denk ik t makkelijkst. De pasplaat enz kan je overal wel kopen voor 100 euro. Als je een las apparaatje kan bedienen is de carterpan ook te doen. Internet staat er vol mee hoe om te bouwen.
Meuk is Leuk

Suzuki Samurai cabrio donker blauw 1992 (spaans) 30" Cooper's
crelesy

Berichtdoor Muddy Bandit » do apr 29, 2021 10:53 pm

Is dat standaard 1300 motortje nog wel gezond en fatsoenlijk afgesteld?
Ik had er met mijn LWB totaal geen problemen mee, de enigste aanpassing op de motor was een Nikki gasfabriek en daarmee kon ik fatsoenlijk 120 km/h rijden.... was dan wel ruim 3500 rpm in z'n 5 en een verbruik van 1:6. (op lpg)
De grotere bandenmaat (31") werd gecompenseerd door een 4.9 tussenbak.
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor StefV » vr apr 30, 2021 6:24 am

crelesy schreef:Is je LWB nog wel standaard verder? Of heb je er al grotere banden enz onder?
Standaard is inderdaad een samurai wel op de 1 op 10 te krijgen en kan je gewoon 100 rijden.
2 maten grotere banden en alles komt te kort. Snelheid, trekkracht en tankinhoud. Zo is dat nou eenmaal.
Kom je een blok tekort? Of wil je gewoon wat anders? In t laatste geval zou ik persoonlijk een 1.6 8v er in lepelen. Dan heb je weer koppel zat en is t rijden weer leuk. Echt harder zal i er niet van gaan. En 1 met carburateur die werkend ergens uit komt is denk ik t makkelijkst. De pasplaat enz kan je overal wel kopen voor 100 euro. Als je een las apparaatje kan bedienen is de carterpan ook te doen. Internet staat er vol mee hoe om te bouwen.

Hij is vrij standaard op een iets te simpele bodylift na.
Banden zijn wel iets groter als standaard 235/75 15 volgens mij.
Maar 100km/uur haal ik echt amper. 90 is normaal te halen maar 100 echt niet.

Ik moet het blok zelf nog even een beurt geven. Nieuwe olie, filters, bougies etc etc maar het blok klinkt heel gezond. Draait als een zonnetje zoemt lekker. Geen gekke bijgeluiden. Dus dat LIJKT in orde. Het is niet zo dat ik iets anders wil maar de LWB gaat mee naar de Noordkaap als alles meezit dus wil eigenlijk wel normaal 100 kunnen rijden. Want anders is het niet te doen.
Suzuki Samurai '91
StefV
nr. 2000

Berichtdoor StefV » vr apr 30, 2021 6:27 am

Muddy Bandit schreef:Is dat standaard 1300 motortje nog wel gezond en fatsoenlijk afgesteld?
Ik had er met mijn LWB totaal geen problemen mee, de enigste aanpassing op de motor was een Nikki gasfabriek en daarmee kon ik fatsoenlijk 120 km/h rijden.... was dan wel ruim 3500 rpm in z'n 5 en een verbruik van 1:6. (op lpg)
De grotere bandenmaat (31") werd gecompenseerd door een 4.9 tussenbak.

Misschien moet ik dan eens naar een andere carb kijken. Want zoals ik zei in voorgaand berichtje klinkt het blok super netjes in vergelijk met mijn anders Sams.. 1:10 haal inderdaad nu met 3000-3500 toeren varierend tussen de 90 en de 100. Met wind tegen tik ik de 90 maar NET aan met de LWB..

Tips om te bekijken aan het blok? Want ik moet hem nog even nakijken dus een beurtje geven met filters en bougies etc etc. Verder heb ik het blok nog niet echt nagekeken.
Suzuki Samurai '91
StefV
nr. 2000

Berichtdoor dick » vr apr 30, 2021 7:45 am

Dan rijd je met 30ers, dus is je 5 een overdrive, dus een 410 bak zou dat oplossen of in zijn 4 blijven rijden.

En gas op de plank maar dan zuipt ie als een jekko
D'N AERDVRUTTER

Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Keer terug naar • AANDRIJFLIJN