• Advertisement
ALLETOUW.NL

Pajero pinin aanpassen

Eindelijk alle MODDERPOEL restauratieverslagen en ombouwprojecten in één subforum!

Pajero pinin aanpassen

Berichtdoor mr proper » zo feb 05, 2017 6:31 pm

na aangestoken te zijn door het 4x4us heb ik een jaar geleden een schade pinin gekocht, en ondertussen hebben we al een paar keer terrein gereden in Furstenau.
eigenlijk ging dat boven verwachting goed met de pinin, en na het overlijden van onze gezinsbak heeft de auto ook nog ongeveer 20K km woonwerk verkeer af moeten leggen.
gelukkig blijkt dat de pinin een redelijk sterke auto is, tot nu alleen de voorste motorsteunen kapot gemaakt door lomp aan LARO's trekken :-"
IMG_0923 (2).JPG

om in terrein een beetje mee te komen heb ik er 225-75-16 BFG MT's onder gezet, hiervoor heb ik de veerpoten voor moeten verlengen.

ondertussen ben ik na het ophogen van de veerpoten voor, begonnen met het ophogen van de achterkant, de bedoeling was ca 5cm op te hogen, hiervoor 2 nieuwe Mapco veren gekocht bij porza,
https://www.porza.nl/chassisveer-mapco-70610.

de veren zijn ongeveer 75mm langer dan origineel, gedachte was origineel is ca300mm tegen gemonteerd belast ca200mm, dus 2/3x75mm geeft 50mm verhoging (klopt redelijk)

tijdens montage wat heen en weer gemeten met volledig ingedrukte en bijna volledig ontspannen veer, besloten mijn schokdempers ook maar te verlengen.
de pinin staat nu ruim hoger dan eerst 5cm door het ophogen en minimaal 2cm omdat mijn oude veren 20mm korter zijn geworden.

foto's komen zodra ik mijn camera terug gevonden heb :oops:
mr proper

Re: Pajero pinin aanpassen

Berichtdoor mr proper » di apr 25, 2017 8:01 pm

alsnog de beloofde plaatjes :wink:
IMG_1291.JPG

IMG_1290.JPG
mr proper

Berichtdoor rubkuh » di dec 12, 2017 9:01 pm

Hey!

Hoe heb je de voorkant verhoogd? Heb je iet as moeten dien met de hoek vd aandrijf Assen en remslangen ed??
Ben zelf sinds kort in het bezit van een pinin. Zit ook te denken om hem te verhogen.

Bedankt!
daihatsu rocky 2.0 3y benzine. bwj:1991 softtop //// suzuki lj80
rubkuh

Berichtdoor mr proper » di dec 12, 2017 11:57 pm

top weer een pinin,
ik heb mijn verpoot verbinding naar fusee stuk aangepast,hierdoor is 3.5 cm meer ruimte onder de veer schotel, zie de foto, let op ik heb aan de onderzijde nog een stuk hoeklijn gelast voor de sterkte. hij kan maximaal 5cm omhoog zonder verdere aanpassingen, zorg er wel voor dat je heel precies werkt anders is uitlijnen een kleine ramp :lol:

oja ook nog op de foto, het bovenste gat laten vervallen, het materiaal weghalen, je velg blijft net vrij maar je balanceerlood loopt er tegen nl.

Afbeelding

als je pinin nog standaard is zou ik de carter beschermplaat demonteren en namaken van wat steviger materiaal,
de orginele was ik op furstenau na 5 min kwijt.
mr proper

Berichtdoor rubkuh » za dec 16, 2017 8:32 pm

oke bedankt, achter heb je die andere veren geplaatst , verder niks hoeven doen met rem leidingen oid? heb
je daar misschien foto's van?

en die carterplaat is wel een goed idee. die kan ik wel maken van aluminium is niet zo zwaar als staal.

ben tot nu toe prima tevreden over de pajero :mrgreen: nog niet echt offroad geweest maar dat komt wel ergens met de kerst dagen
daihatsu rocky 2.0 3y benzine. bwj:1991 softtop //// suzuki lj80
rubkuh

Berichtdoor mr proper » zo dec 17, 2017 12:46 am

achter past het gewoon, alleen heb ik mijn schokbrekers iets langer gemaakt, voor meer uitslag, paste precies met de remslangen, foto's zal ik komende week wel ff maken.

die carter plaat moet dan wel een beetje dikte hebben ;-)
heb er nu cooper stt pro 225-75 r16 onder liggen, hoe die in het terrein zijn moeten we nog testen :D ze staan iig wel beter als de bfg mt's die er eerst op lagen.
mr proper

Berichtdoor bart@pajeropinin » ma dec 18, 2017 9:31 pm

De cooper stt pro 225-75 r16 heb ik er ook onder liggen zijn super bandjes =D>
Hoe heb je de schokdempers langer gemaakt?
bart@pajeropinin

Berichtdoor mr proper » do dec 28, 2017 8:48 pm

we zijn weer wat dagen verder, wat laswerk aan de pinin gehad, deed me denken aan het lelijke eenden tijdperk,
wat kan die pinin roesten zeg :twisted:

achter balk over de volle breedte gaten, chassisbalk thv de trekhaak bevestiging rechts doorgerot, beide dorpels achter gaten,
chassis voor carrosserie steun links weg en gat in balk, en de voorbalk waar ook de trekstangen van de voorophanging aan vast zitten is over de volle breedte rot.

maar goed, de achter schokbrekers heb ik verlengd door de bevestigingsogen te verwijderen en er een stuk tussen te lassen, zie foto.
IMG_20171223_183347.jpg

tevens de nieuwe stukken in de balk en achter beplating
IMG_20171223_183327.jpg

komende dagen de rest lassen en daarna gehele onderkant schoon borstelen en opnieuw coaten,
daarna de binnen kant van het chassis uitspoelen met de rotorjet, en na drogen voorzien van wat roestwerende middelen :lol: .
mr proper

Berichtdoor mr proper » vr jan 12, 2018 10:35 pm

valt nog niet mee dat plakken en bakken, maar al wel weer een eindje opgeschoten, die Pinin is niet zo handig gebouwd met al die dubbelingen in plaat ipv 1x een dikke plaat is ie op bepaalde plaatsen opgebouwd uit 2 lagen dunner materiaal, das handig voor roest :evil:

als je een pinin hebt de moeite waard om te controleren mn de bevestiging van de achteras, er lijkt niet aan de hand ondertussen kunnen er gaten van 20cm lang onder zitten.
Bijlagen
IMG_20180107_104852.jpg
IMG_20180107_114617.jpg
mr proper

Berichtdoor mr proper » vr jan 12, 2018 10:40 pm

IMG_20180107_125003.jpg
IMG_20180110_184659.jpg
IMG_20180110_184705.jpg
mr proper

Keer terug naar • PROJECTEN