• Advertisement
Euro4x4Parts

wiellager lj80

Hoe, wat, waar, wanneer & waarom

Re: wiellager lj80

Berichtdoor prutser » do okt 19, 2017 10:01 pm

brammie schreef:Staat op facebook iemand die 410 steekassen aanbied
Doe me maar een pbtie als je daar interesse in hebt.

Ik heb nog wel een hele as liggen,zonder remmerij, lekvrij en met smeernippels op het swiffel huis :mrgreen:
Mitsubishi Pajero SWB 2,5 TDI '91,31 inch BFG AT KO 2. Sj 410 Q JLX '87,5cm verenlift
LJ80 Q '81 restauratie project
prutser
Opperspammer

Berichtdoor LJ Job » za okt 28, 2017 10:25 pm

Bedankt voor de hulp. Ik ga met schijfremmen nog wel aan de slag. Voorlopig werk ik aan het goed rijklaar krijgen van de 'standaard' LJ's.
Als gezegd; de groene rijdt prima, maar heeft een sponzig rempedaal. Maar dit is de 'werkloze' LJ.
Deze krijgt nog een inrichting om z'n werk te kunnen doen. En ik heb de reserve HRC keurig gepolijst en gereviseerd. Die kan er zo in.
Voor het polijstwerk had ik zo'n 'hoon machinietje' gekocht, maar die was veel te grof. Daar heb ik iets anders voor bedacht.

De gele LJ heeft wél een job. Die moet dus in orde zijn. Laat dit nu de LJ zijn met (zelf)moordneigingen.
Kamikaze LJ noem ik die.
Bij aankoop haalde Kamikaze de 70 nog niet. Redelijk veilig dus, maar niet praktisch. Daar heb ik dus een paar avonden aan besteed.
Al doende leert men denk ik altijd maar.
Filters vervangen, benzinepomp pompte slecht dus vervangen, leidingen schoongemaakt. Zwarte blubberbenzine.
Weinig verbetering.
Carburator schoongemaakt, er zat een gat zo groot als een pingpong bal in de aanzuigbuis, luchtfilter vervangen.
Iets beter.
Bougies schoongemaakt en afgesteld, kabels opnieuw vlgs nummers aangesloten, nieuwe kabel bobine-verdeler.
Hoho dit gaat de goede kant op!
Afstelling ontsteekmoment vanaf bovenste punt opnieuw proberen. Helaas heb ik geen flitslamp, dus maar op gehoor.
Nu loopt ie rustig en trekt als een lier.
Start als je ernaar kijkt en qua vermogen dicht bij de 1000cc LJ. Snelheden veel hoger, dus veiligheid meer een probleem.
Kamikaze kan van soepele rechtuitstand ineens sterk naar links of rechts afbuigen.
Op de kogelkopverbindingen en wiellagers gecontroleerd, maar daar zit weinig speling. Het stuurhuis had ik al vastgezet.
Geen resultaat.
Op de haakse overbrenging (pitman arm) zit wel iets speling op de lagers, maar niet heel veel.
Bij het verwijderen van de as (een borstbout) valt het me op dat deze mega vast is gedraait. Blijkt maar weer dat je problemen niet oplost door alles knalhard aan te trekken.
Met hamer, verfbrander en veel geduld krijg je een hoop los. Gat waar de pitman as in steekt is hopeloos uitgelubberd. Doordat er een hoop spanning op de as staat blijft het eventjes goed gaan.
Maar onder belasting kan de as ineens een paar mm verschuiven. Dat blijkt wel als je onder de auto tegen de voorband aan trapt. Genoeg voor een felle koerswijziging.
Bout enorm voorspannen helpt eventjes, maar als de stuurkrachten toenemen plots niet meer.
Blijkt dat die slimme Japanners een kleine verkenning hebben ingefreest, waar kennelijk een veel kleinere ring in past. Dit zal wel een 'pasring' zijn, die nauw om de borstbout past.
Dat is kennelijk bedoeld als 'slijtage onderdeel'. Dan lubbert niet het gat uit van de vastgelaste houder, maar slijt de makkelijk te vervangen ring van een paar centen.
Ik vervang de dikke carrosseriering voor een op maat gevijlde 'pasring'. De dikke carrosserie ringen zijn er denk ik opgekomen na een 'body of' restauratie.
Kleine ring, groot verschil. Vooral bij 100+ op de snelweg.
Voor de zekerheid wil ik 2 extra diepe (ongeveer 3mm) verkenningen op de houder laten lassen. Zo ook bij de houder van het stuurhuis. En een doos met pasringen/maken.
Dan blijft de boel ook bij de hardste klappen zitten. Voorlopig kan het onderdeel 'besturing' ermee door.
Blijft er nog 1 urgent probleem over.
Volgens mij lekt er een remcilinder wel een olie over een remschoen. Om de remtrommels voor open te krijgen heb ik een dop 36 gehaald.
Met enige moeite krijg ik de rechter open, alleen die linker...
Kompleet fout. Kranzinnig vast gedraait!
Hoe krijg ik zo'n veel te vast gedraaide 36 (m24?) moer los? (tikken met hamer, WD40 al geprobeert).
Verwarmen met brander durf ik niet goed bij dit grote spul en vraag me af of dat wel helpt.
Help! Ik was zo goed op weg!
LJ Job

Berichtdoor prutser » zo okt 29, 2017 9:03 am

Als je nu eens een buis van een meter of zo op het deel zet waar de 36 dop opzit,iemand effe de dop door iemand op de plek laten houden ,en een goeie ruk aan het eind van de pijp geven.Of een slagmoersleutel op lucht.. :mrgreen:
Mitsubishi Pajero SWB 2,5 TDI '91,31 inch BFG AT KO 2. Sj 410 Q JLX '87,5cm verenlift
prutser
Opperspammer

Berichtdoor brammie » zo okt 29, 2017 5:25 pm

Andere kant op draaien
De ene kant heeft een linker en de andere kant rechtse draad

Voor het spons gevoel in de rem.
De ŕemmen moeten handmatig gesteld worden
N dat moet vrij strak staan
Ze zijn dus niet zelf stellend
http://www.roninwarriors.nl
HET suzukiforum waar je niet bij wilt horen.
brammie
Veelpleger

Berichtdoor LJ Job » zo okt 29, 2017 11:45 pm

steigerbuis gehaald.
Met volle gewicht op puntje gaan hangen!
Niets.
Zelfde maar dan ondertussen hard op de dop slaand.
Weer niets. Dan maar een grote brander erop.
De warmte loopt weg via de zware gietijzeren remtrommel. Na 10 minuten nog niet echt heet.
Proberen, hangen wippen slaan: nee, weer niets. Intussen (weer) een uur bezig.
Nog 1 poging anders blaas ik de moer op.
Weer 10 minuten de brander erop, wordt intussen echt wel warm.
Buis erop en schommelen. Hoor ik nou ieeek?
Verrek 1 fractie verschoven! Extra branden, en dan nog wat WD40.
Bout komt los. Trommel moet er nu af. Rukken aan het wiel.
Geen beweging. Geen nood; ik heb een speciale trommeltrekker gekocht.
Bouten verlengen en .... hij komt niet los. Rammen, rammen; niets.
Misschien zitten de remschoenen in de weg. Remmen indraaien en 1/2 uur zwoegen later is de trommel eraf.
Oef. Nu begrijp ik waarom de schoenen in de weg zaten. Er is 5mm van de trommel weggeslepen en tegen de velg aan zit een hoge rand. Diepe groeven. Als ik hier nieuwe remschoenen in zet slijten ze in 100 km voor 2/3 op .
De reden dat de LJ naar soms naar 1 kant wegduikt wordt direct duidelijk. Een van de 2 remcilinders is kompleet vastgerot.
Allemaal erg teleurstellend voor een LJ die technisch redelijk zou zijn. Alleen maar 'bijstellen'.
Maar we leven nog. In ieder geval bedankt voor de tip.
LJ Job

Berichtdoor prutser » ma okt 30, 2017 7:32 pm

LJ Job schreef:steigerbuis gehaald.
Met volle gewicht op puntje gaan hangen!
Niets.
Zelfde maar dan ondertussen hard op de dop slaand.
Weer niets. Dan maar een grote brander erop.
De warmte loopt weg via de zware gietijzeren remtrommel. Na 10 minuten nog niet echt heet.
Proberen, hangen wippen slaan: nee, weer niets. Intussen (weer) een uur bezig.
Nog 1 poging anders blaas ik de moer op.
Weer 10 minuten de brander erop, wordt intussen echt wel warm.
Buis erop en schommelen. Hoor ik nou ieeek?
Verrek 1 fractie verschoven! Extra branden, en dan nog wat WD40.
Bout komt los. Trommel moet er nu af. Rukken aan het wiel.
Geen beweging. Geen nood; ik heb een speciale trommeltrekker gekocht.
Bouten verlengen en .... hij komt niet los. Rammen, rammen; niets.
Misschien zitten de remschoenen in de weg. Remmen indraaien en 1/2 uur zwoegen later is de trommel eraf.

Oef. Nu begrijp ik waarom de schoenen in de weg zaten. Er is 5mm van de trommel weggeslepen en tegen de velg aan zit een hoge rand. Diepe groeven. Als ik hier nieuwe remschoenen in zet slijten ze in 100 km voor 2/3 op .
De reden dat de LJ naar soms naar 1 kant wegduikt wordt direct duidelijk. Een van de 2 remcilinders is kompleet vastgerot.
Allemaal erg teleurstellend voor een LJ die technisch redelijk zou zijn. Alleen maar 'bijstellen'.
Maar we leven nog. In ieder geval bedankt voor de tip.

Suzuki's en roest komen vaak in 1 zin voor :roll: ..Maar mooi dat het je gelukt is!
prutser
Opperspammer

Berichtdoor LJ Job » di nov 07, 2017 1:23 am

Gele LJ remt weer recht. Project geslaagd. Volgende project.
LJ Job

Berichtdoor LJ Job » do feb 01, 2018 3:46 am

Gele LJ80 voorzien van TRW remcilinders (van gietijzer!) met brede banden en verbreders voor. Remt prima zonder piepende banden. Oude verlichting vervangen voor halogeen. Motor loopt om door ringetje te halen nu 100% lek en rookvrij. En nog 1000 andere dingetjes verbeterd. Rijdt heel fijn. Naar serieuze garage gebracht voor APK; goed tot 2020. Niet slecht voor een 38 jr oud gebakje. Alleen tussenbak nog nalopen qua bediening.
Focus ligt nu op de groene LJ80. Dit is m'n favoriet; Nieuwe bushings zitten er al in, nieuwe lagers, shocks, remvoeringen zijn besteld. Kop nog vlakken om van lekkage af te komen, of misschien
is boutmoment checken voldoende. Stuurhuis strakker afstellen. Daarna nieuwe banden en velgen zwart spuiten. APK loopt af in april. Is een K&N luchtfilter toegelaten of niet? Kan het eigenlijk niet meer missen, het geluid alleen al. Gek eigenlijk dat je blij kan zijn met een karretje wat net 120 gaat...
LJ Job

Berichtdoor prutser » do feb 01, 2018 6:20 am

Ik ben al jaren blij met mijn SJ410 ,loopt max. ook niet harder dan 120.. :mrgreen:
prutser
Opperspammer

Berichtdoor brammie » di feb 06, 2018 8:38 am

120?!
Hmm ik geloof niet dat ik dat al eens zo laag gevlogen heb in de lj80 :-k
brammie
Veelpleger

Berichtdoor dick » di feb 06, 2018 12:28 pm

Vind 90al wel genoeg gewoon meerijden met de vrachtwagen's,harder word t echt niet plezierig.
Kwa toeren /lawaai en als je remmen moet bereik je nog iets,30km harder rijden kun je beter niet meer remmen.

Maar das mijn mening,of je moet er een bekrachtigde remmen op hebben
D'N AERDVRUTTER
Sj413v 86
Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
dick
Veelpleger

Berichtdoor brammie » di feb 06, 2018 9:32 pm

Ik heb rondom schijven hè
Remt als een tiet :mrgreen:
brammie
Veelpleger

Berichtdoor prutser » wo feb 07, 2018 7:53 pm

dick schreef:Vind 90al wel genoeg gewoon meerijden met de vrachtwagen's,harder word t echt niet plezierig.
Kwa toeren /lawaai en als je remmen moet bereik je nog iets,30km harder rijden kun je beter niet meer remmen.

Maar das mijn mening,of je moet er een bekrachtigde remmen op hebben

Ik heb sinds een jaar Insa special track onder de 410,als iets lawaai maakt.....,oh ja open luchtfilter erin (ik zit nog te denken aan een airbox met fan)Ik zou 120 kunnen halen,maar meestal blijft het bij 100/110...maar goed lawaai van banden en transmissie dat doen landbouwtrekkers ook met 55 Km/h. Je kunt ook iets op je oren zetten tegen het lawaai en verder goed voor je aandrijflijn en remmen zorgen. Rijden als een oud wijf kan later nog wel een keer :-"
prutser
Opperspammer

Berichtdoor suzuki.pickup » vr feb 09, 2018 10:10 pm

yep, rijden in een lj blijft een beleving... we zijn er in '96 zelfs in getrouwd O:)
suzuki.pickup

Berichtdoor LJ Job » di feb 13, 2018 11:44 pm

Met 120 ben je in 2 minuten klaar; dat is niet prettig. Maar een inhaalactie is nu goed te doen. Evengoed hoort een LJ niet echt op de snelweg, maar iedere snelwegrit schrijf ik de symptomen (trillen, vaag, zijhuppel) op een lijstje en later probeer ik ze weg te poetsen. Sommige aanpassingen haalden weinig uit, andere beter. Zo werd de LjF8 redelijk veilig, gekeurd en rammelvrij. De LjF10 kwam van motor en stuurproblemen af (oorzaak oa. matige tierod, los stuurhuis, te weinig lagerdruk kingpin, kapotte stuurarm) is nu echt leuk om te rijden. Tientallen punten weggewerkt en op de lijst voor F10 staan nog o.a. banden, halogeen, nieuwe shocks en bushings achter. Schijfremmen zijn top, maar met goede remtrommels + voeringen remt de LjF10 best aardig. Een 410 HRC komt daarom ook op de LjF8. En later schijven.
Wat me opvalt is dat ontdekte symptomen vaak meerdere oorzaken hadden. Bijv. slecht lopen F8 motor ->1. benzinefilters verstopt 2.olie in brandstof door lekkende pomp 3.carterdampventilatie verstopt 4. puntjes ingebrand 5.ontstekingstijdstip verkeerd 6.enkele kleppen te strak. Eigenlijk komt het allemaal neer op te weinig/geen onderhoud.
LJ Job

VorigeVolgende

Keer terug naar • ONDERHOUD