• Advertisement
Suzi's Place

Toyota Land Cruiser BJ71

Eindelijk alle MODDERPOEL restauratieverslagen en ombouwprojecten in één subforum!

Toyota Land Cruiser BJ71

Berichtdoor DeMegens » zo feb 04, 2018 11:49 pm

Bij deze het begin van mijn logboek van de BJ71. Ik heb de auto iets meer als een week geleden opgehaald, en vorig weekend meteen een ANVT evenement mee gereden. De auto is goed bevallen tot op heden, maar er zal vast wel het een en ander aan gewijzigd gaan worden.

7426CBA1-497F-4374-919B-FAC9E4236604.jpeg
BJ71

Zo stond hij er klaar voor om te vertrekken naar Boxmeer.

15411E4B-BA9D-4F3D-B435-3819325F07EB.jpeg
Later op de dag

Later op de dag stond hij er wat minder blinkend bij.

Inmiddels is hij weer moddervrij. Helaas wel het liertouw gesneuveld maar dat wordt wel weer verholpen. De motor loopt in ieder geval goed en verder heb ik technisch geen problemen kunnen ontdekken. Ik heb er redelijk rustig mee gedaan want het blijft een auto van iets meer als 30 jaar oud, en voor ik hem kocht heeft hij wel even stil gestaan.

Zaken die op de planning staan zijn de resterende stickers er af te halen, nieuw liertouw monteren, en de auto eens goed nalopen voor de apk. Die is al even verlopen, maar het lijkt me toch wel leuk om dadelijk (evt. met een setje andere banden) er ook gewoon mee over de weg te kunnen rijden.
DeMegens

Re: Toyota Land Cruiser BJ71

Berichtdoor Ranger » ma feb 05, 2018 8:51 am

Sow, die ziet er voor z'n leeftijd nog knap uit!! Ligt daar zo'n 3BT ofzo in?
Mooi spul 8)
~ Real trucks have glow plugs :-B ~
Ranger
Site Admin

Berichtdoor DeMegens » ma feb 05, 2018 11:26 pm

Er ligt inderdaad een 13BT in, de versie met turbo. De auto ziet er nog redelijk gaaf uit. Hij is eerder al off-road gebruikt en links en rechts zitten wat littekentjes. Hij is wel een heel eind vrij van roest, wat ik ook wel per se wilde. Verleden jaren heb ik een aantal auto’s gehad met werk wat betreft roest. Het lassen en nieuwe delen inzetten vind ik nog best aardig om te doen, maar uiteindelijk moet je naar de spuiter en fatsoenlijk werk is nogal prijzig. Daar was ik eigenlijk wel een beetje klaar mee.

Ik ga binnenkort ook plaats maken zodat deze binnen kan staan, dan blijft hij ook goed behouden. Na een evenement laat ik hem meestal op de ambulance staan zodat ik er goed onderdoor kan met afspuiten.
DeMegens

Berichtdoor Hiace4x4 » di feb 06, 2018 7:46 am

Turbo en injectie. Had ik wel willen hebben in mijn BJ45 destijds :mrgreen:

Je moet wel de volle mep aan mrb betalen op de weg. Misschien kun je zo af en toe gebruik maken van de evenementenregeling, als je apk hebt en hem verder geschorst laat? En dan zo af en toe een maandje ermee rijden?
Op reis geweest met een BJ45 Landcruiser door Azië --> http://www.lovetheworld.nl

1994 Toyota Hi-ace 4x4: projecttopic -> http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=85&t=30325
Hiace4x4

Berichtdoor joost_nl » wo feb 07, 2018 11:38 am

Hallo

Mooi ding. Ik had hem al zien staan op marktplaats. De 13BT rijdt prima maar het turbogat is wel aanzienlijk. Ik zit eraan te denken om er een kleinere variabele turbo erop te zetten. Deze heb ik ook om mijn 1pz motor en dat reageert een stuk sneller.

Ook heb ik er paraboolveren onder gedaan. Dit rijdt ook stukken comfortabeler.

Veel plezier en wellicht tot ziens.

Joost Hoogendoorn
Bijlagen
IMG_20161120_132254_1.jpg
joost_nl

Berichtdoor Wowly » wo feb 07, 2018 6:41 pm

Mijn favo toyo!!! Mooi ding zeg!
Wowly

Berichtdoor DeMegens » do feb 08, 2018 11:59 pm

Ik heb er deze week voor het eerst een fatsoenlijk stukje mee op de weg gereden, maar met die banden is dat niet echt fatsoenlijk te doen. Aangezien ik hem graag binnen wilde zetten moest ik er een klein stukje mee rijden.

Als eerste staat nu op de planning om (na de carnavalsweek) andere veerschommels te monteren. Ik kwam er in Boxmeer achter dat deze om kunnen klappen bij te ver uitveren, en dat is best een gedoe om ze weer terug te krijgen met beperkte middelen. De schommels zijn gister binnen gekomen, als ze er op komen zal ik een paar plaatjes schieten.
Ben ook aan het kijken voor een nieuw liertouw, als iemand tips of advies heeft hoor ik het graag.

Joost, wat is het verschil tussen normale bladveren en parabool veren? Ik heb de term wel eens voorbij zien komen maar weet niet wat het innoud.
DeMegens

Berichtdoor joost_nl » vr feb 09, 2018 9:47 am

De bladen zijn parabolisch gevormd en hebben en bepaalde afstand van elkaar. Hierdoor hebben ze beide iedere belading de juiste veerkarakteristiek. Bij traditionele bladveren zijn de bladen onbelast vaak (te) stijf en beladen (te) slap. Als je bladen versleten zijn, zijn ze altijd te slap. Wat onbeladen wel lekker rijdt maar beladen wordt het link. Ook staat je auto dan (te) laag.
Bijlagen
paraboolveren.jpg
paraboolveren.jpg (47.39 KiB) 2033 keer bekeken
joost_nl

Berichtdoor DeMegens » vr feb 09, 2018 10:45 pm

Hmmm, de bladen die er nu onder zitten zijn in ieder geval parabolisch gevormd. Ik zal eens kijken of die afstandhoudertjes er ook tussen zitten.
Het zou een Trailmaster set moeten zijn, ik weet niet of die standaard paraboolveren gebruiken. Aan de veerbladen zag ik zo niks, de schokbrekers waren overduidelijk wel van trailmaster.
DeMegens

Berichtdoor Rene83 » ma feb 19, 2018 8:02 am

trailmaster heeft bij mijn weten alleen gewone (verhoogde) bladveren, geen parabool
Rene83

Berichtdoor DeMegens » di maart 20, 2018 12:10 am

Zo, eindelijk tijd gevonden om de veerschommels te vervangen. Komend weekend wil ik naar Overloon (ANVT) en dan moet de zaak wel in orde zijn. Omdat het zo langzamerhand traditie begint te worden met Pasen naar Fürsten Forest te gaan staat er de komende twee weekenden wat leuks op de planning. Meteen ook maar een nieuw touw op de lier gezet, en een hoes zodat deze toch nog een beetje beschermd blijft zolang hij niet nodig is.

De nieuwe schommels bevatten ook vetnippels, meteen maar goed volgepompt:
IMG_8789.JPG
Schommel achter

IMG_8790.JPG
Schommel voor

En de lier met zijn nieuwe jas:
IMG_8791.JPG

Het volgende wat op de planning staat is de handrem even goed gangbaar maken en stellen, deze is niet zo soepel meer. Er zit ook een radio in de auto welke via een 24 - 12 Volt omvormer gevoed wordt. Deze doet helemaal niks, dus ook maar eens kijken of hier nog leven uit kan komen.
DeMegens

Berichtdoor deBaardige » wo maart 21, 2018 10:47 am

Dat probleem met die radio herken ik, meet die omvormer maar eerst even door die doet het vaker niet (al 2 mogen vervangen) en de bekabeling daarvan zit ook (bij onze lc zo gebogen dat de isolatie als het ouder is wel wil breken en dan dus kortsluiting veroorzaakte :!: ).

verder veel succes met deze BJ ziet er nog gaaf uit!
deBaardige

Berichtdoor DeMegens » wo maart 21, 2018 1:40 pm

De bekabeling van de omvormer was maar een beetje prutswerk, en er ontbrak een zekering voor de omvormer.
Na een nieuwe houder met zekering er tussen gezet te hebben was het nog steeds niks. Heb de omvormer er uit gehaald en alle draden. Eerst maar eens fatsoenlijk opnieuw aansluiten en kijken of hij werkt, en anders gaat de omvormer de kliko in.
DeMegens

Berichtdoor joost_nl » do maart 22, 2018 8:46 am

Ziet er mooi uit. waar heb je die hoes vandaan?

Smeerbare shackles zijn we mooi maar vet trek ook zand aan en dan krijg een schuurpapier effect. Ik vet ze niet in. Er zijn ook mensen die vet tussen de veerbladen doen. Is ook af te raden.
joost_nl

Berichtdoor DeMegens » do maart 22, 2018 1:49 pm

De hoes heb ik van 4x4 st. Annaland. Er zijn 2 maten, dit is de grote. Past net over de Superwinch 9.5, misschien komt het ook dat de hoes nog nieuw is maar nu zit hij in ieder geval wel goed strak er overheen.

Ik denk dat het wel een voordeel is dat de schackles smeerbaar zijn. Als je er mee in de modder staat komt er zand tussen (vet trekt het niet aan maar houd het wel vast). Dat gebeurt of er nu wel of geen vet tussen zit. Al denk ik dat met vet ertussen de ruimte al wat gevuld is, en na een evenement even met de vetspuit er op dan druk je er weer nieuw doorheen en pers je het zand er weer tussenuit. Dit is met niet smeerbare niet mogelijk.
De originele zijn ook niet voorzien van nippels, dus zo heel spannend zal het niet zijn denk ik.
DeMegens

Keer terug naar • PROJECTEN