• Advertisement
ALLETOUW.NL

aantal off-road voertuigen in nl

Tips, trucks en wat je verder kwijt wil over 4x4-en en wat niet onder de bovenstaande kopjes past.

aantal off-road voertuigen in nl

Berichtdoor knop42 » di feb 02, 2016 9:14 am

Hallo,

Voor een school project ben ik opzoek naar het aantal off-road voertuigen/4x4 voertuigen of het aantal personen die zo'n voertuig bezitten in Nederland. Omdat ik geen officiële data kon vinden vroeg ik me af of jullie misschien enig idee hebben?

Ik hoor graag van u

Johannes Bergsma
knop42

Re: aantal off-road voertuigen in nl

Berichtdoor Hiace4x4 » di feb 02, 2016 10:08 am

Hoi Johannes,

Het lijkt me beter om bij de RDW te informeren (wellicht via het Open Data verhaal?) of eventueel via CBS.

Maar belangrijk is ook hoe je onderscheid maakt. Want tel je een SUV mee zoals een BMW X5 of een Audi Q7 of Toyota RAV4?

Terreinwagens worden (ook in de statistieken) nogal eens onder de SUV's geschaard.

Waarschijnlijk kun je het beste alle type's opschrijven van echte 4x4's (als dat je doel is), van Lada Niva tot Landcruiser. Dat kun je vervolgens vrij makkelijk de aantallen per type opzoeken en optellen.
Op reis geweest met een BJ45 Landcruiser door Azië --> http://www.lovetheworld.nl

1994 Toyota Hi-ace 4x4: projecttopic -> http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=85&t=30325
Hiace4x4

Berichtdoor Devious » di feb 02, 2016 10:22 am

Tja das makkelijk tellen voor de bekendere auto's met kenteken, maar er zijn er natuurlijk ook genoeg zonder kenteken of op MMBS enz.
En waar trek je de lijn idd.

Lastige vraag :roll:
VW Iltis 1978
O-20 48-1 painfbat
Devious

Berichtdoor knop42 » di feb 02, 2016 2:51 pm

Bedankt voor de reacties, op de website van het CBS kon ik niet veel wijzer worden. Ik ben eigenlijk opzoek naar het aantal mensen die echt terrein rijden autos zoals x5 en q7 vallen dan natuurlijk af. Ik kwam ook het probleem tegen dat deze autos vaak niet op kenteken staan. Bij het CBS heb je een categorie speciale voortuigen maar er word niet omschrijven wat hier onder valt.

Vandaar hier mijn vraag of iemand misschien een idee heeft hoeveel het er ongeveer zijn.
knop42

Berichtdoor Edwinnn » do feb 04, 2016 10:57 am

Wat misschien een idee is is om bijvoorbeeld offroad clubs aan te schrijven en daar te vragen hoeveel leden ze hebben.
Misschien hebben de meeste ook iets van een lijst met voertuigen.

Ik denk dat de meeste die z'n 4x4 hebben wel bijgeschreven staan bij een club ergens. Dan heb je denk ik een aardig idee wat er rond rijd.

Jeep club, Anvt, Jeebee om er een paar te noemen.
Jeep cj7 1977
Chevrolet v8 305CID
35"x12.5"R15 BFgoodrich T/A MK2
4" Verenlift + 2" bodylift
4.5T champion lier
Edwinnn

Berichtdoor floske » do feb 04, 2016 11:09 am

ben zelf al lid van 2 van de genoemde clubs, en heel vaak komen er ook mensen gewoon rijden tegen een dagtarief omdat ze geen lid willen worden.

op zich zou je via de RDW of een ander bedrijf die iets doet met die data, bijv. a2sp een goed beeld moeten kunnen krijgen, ik gok dat er stiekem best veel 'speeltjes' nog op kenteken staan, ivm apk eis etc. dus, stel dat je daarmee 80% van het off road wagen park in beeld hebt, dan zit je nog steeds best wel in de goede richting, er worden onderzoeken gedaan op kleinere populaties :P

het is dan wel handig om te zoeken op merk/type omdat inderdaadde aanduiding op het kentekenbewijs niet altijd klopt, mijn G klasse is volgens de RDW een stationwagen.....
floske

Berichtdoor Ranger » do feb 04, 2016 11:19 am

De beoogde voertuigen zijn indd onderverdeeld in de vreemdste categorieën, dus ik denk dat je bij de genoemde data leveranciers al snel bot vangt.
Enige dat m.i. werkt is idd een complete inventarisatie maken van voertuigen die volgens jou onder "terreinwagen" vallen (merk, model & evt. type) en hopen dat een data leverancier (RDW, A2SP, VWE, Autotelex, etc.) daarmee tot een aantal kan (en wil!) komen.

Uiteindelijk zul je daarmee ook niet alles wat nog in schuren schuilgaat achterhalen, maar het geeft wellicht al wel een beetje een beeld; denk niet dat deze gegevens ergens kant & klaar beschikbaar zijn :wink:
~ Real trucks have glow plugs :-B ~
Ranger
Site Admin

Berichtdoor floske » do feb 04, 2016 1:59 pm

https://opendata.rdw.nl/Voertuigen/Pers ... /qyrd-w56j

wel cool, opendata van de rdw, rechts kun je filters invullen, bijvoorbeeld 'handelsbenaming' -> patrol , 'merk' -> nissan, en dan bovenin op 'filteren' klikken, op de mac krijg ik geen resultaten, wellicht werkt het op windows wel, en anders even contact opnemen met de helpdesk of zo, bij 'andere views' staan nog meer dingen die andere mensen hebben opgeslagen.... ALS je dit aan de gang krijgt, kun je voor alle bekende 4x4's dit wel opzoeken, wat die lijst is, dat kan je hier wel uitzoeken :P (er is ergens een poll met wie wat rijd op het forum), in dat lijstje zal ongetwijfeld het volgende voorkomen: (de rest word wel aangevuld door anderen denk ik : P )

Mercedes-Benz G klasse (hier word de handelsbenaming wel lastig, voor de mijne is dat 300GD, je kan bij dat filter kiezen voor 'begint met' dat zal bij de volgende merken beter werken)
Toyota Landcruiser
Nissan Patrol, Terrano
Landrover Defender, Range Rover, Discovery 1,2,3
Suzuki Samurai, Vitara, Jimny
Lada Niva

... etc.
floske

Berichtdoor Rickerd » za feb 06, 2016 3:26 pm

ik kan niks vinden in dat opendata gedoe.

Hoe werkt het?
Ben eigenlijk ook wel benieuwd
Rickerd
Veelpleger

Berichtdoor royke » za feb 06, 2016 4:52 pm

Aantal 4x4 voertuigen in Nederland is zo ongeveer twee keer de helft!
Afbeelding
トヨタ '96 Hilux 4X2 - '71 Landcruiser FJ40 - '86 Landcruiser LJ70 one of the PussyWagon's and The Official Licensed Tree Hugger
royke
Opperspammer

Berichtdoor Dion » za feb 06, 2016 7:01 pm

ik heb wat nummers nagelopen en ben daarbij tot de volgende conclusie gekomen: 75.236,5 4x4 auto's. die halve is een doorgezaagde patrol.
(excl auto's met onafhankelijke vering voor, dat zijn gewoon geen 4x4's)

Groetjes,
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dion
Plaatjesmaker

Berichtdoor Devious » za feb 06, 2016 7:16 pm

Dion schreef:(excl auto's met onafhankelijke vering voor, dat zijn gewoon geen 4x4's)

](*,) [-( [-X
VW Iltis 1978
O-20 48-1 painfbat
Devious

Berichtdoor Dion » za feb 06, 2016 8:56 pm

Deze tellen wel mee, maar daar is er maar 1 van in europa :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dion
Plaatjesmaker

Berichtdoor Rickerd » za feb 06, 2016 9:19 pm

Je bent gewoon jaloers! Dion
Rickerd
Veelpleger

Berichtdoor Hiace4x4 » za feb 06, 2016 9:37 pm

Landcruiser 100 serie geen echte terreinwagen dus?
Op reis geweest met een BJ45 Landcruiser door Azië --> http://www.lovetheworld.nl

1994 Toyota Hi-ace 4x4: projecttopic -> http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=85&t=30325
Hiace4x4

Volgende

Keer terug naar • OVERIGE