• Advertisement
Suzi's Place

Mobiele communicatie onder vuur??

Tips, trucks en wat je verder kwijt wil over 4x4-en en wat niet onder de bovenstaande kopjes past.

Mobiele communicatie onder vuur??

Berichtdoor J&W » do okt 11, 2018 7:22 am

Zoals bekend zal wordt er aan een nieuw wetsvoorstel gewerkt wat ons kan gaan raken. Vanaf 1 juli 2019 mag je je telefoon helemaal niet meer gebruiken als je een voertuig bestuurd. Het doel van dit wetsvoorstel is om “appen” op de fiets te verbieden. De tekst is als volgt: “Het wordt verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen (dus inclusief de fiets) een mobiel elektronisch apparaat vast te houden.” In de huidige wetgeving wordt nog gesproken over een “mobiele telefoon”. In het nieuwe voorstel wordt dit verruimd naar een “mobiel elektronisch apparaat”.

Dit wetsvoorstel omvat dus straks ook portofoons en “bakkies” die 4 x 4 rijders veelal gebruiken voor onderlinge communicatie. Tot nu toe zijn deze niet verboden en in gebruik bij politie en hulpdiensten. Andere groepen gebruikers zijn bijvoorbeeld radioamateurs, vrachtwagenchauffeurs en sportevenementen. Kijk maar naar een wielerwedstrijd / ronde en je ziet de ploegrijders met deze apparatuur met de renners praten. Dit wordt dus in het nieuwe wetsvoorstel allemaal verboden immers, een portofoon moet je vasthouden en de microfoon van een “bakkie” is een (essentieel) onderdeel van een mobiel elektronisch apparaat waarmee je het apparaat bediend.

Het is maar de vraag hoe groot de impact van dit wetsvoorstel zal zijn. Vele kleinere 4 x 4 evenementen zijn op afgesloten terreinen of buiten de openbare weg. Kijk je echter naar grotere evenementen zoals in Budel dan verandert de zaak. Hier maak je (vooral) gebruik van de openbare weg. Uiteraard zijn er “handsfree” oplossingen te bedenken zoals “oortjes” bij portofoons maar dan alleen in combinatie met het gebruik van de VOX want zodra je een knopje in moet drukken kan men argumenteren dat je het apparaat bediend (of houd het vast). Misschien moet je in de toekomst altijd een bijrijder / navigator / radio operator meenemen OF niet meer communiceren onderweg.

Mooi voorbeeld van oer-Hollandse wetgeving waarbij je 1 gat probeert te dichten waardoor er elders 100 mensen verdrinken. Men wil in dit geval het “appen” tijdens het fietsen aanpakken maar door “met het oog op toekomstige ontwikkelingen” de wet (in dit geval) zo ruim te maken worden (wellicht onbedoeld) vele andere groepen benadeeld die buiten de bedoeling van de wet vallen.

Let op: bovenstaande is maar een mening gebaseerd op nieuwsberichten.
J&W

Re: Mobiele communicatie onder vuur??

Berichtdoor Muddy Bandit » do okt 11, 2018 8:21 pm

En wat is het probleem?

Zolang ik niet vast sta in de drek heeft m'n lierslet niets te doen en kan die dus volop met die communicatie-apparatuur bezig zijn, en als ik wel vast sta in de drek moet m'n lierslet aan het werk en mag ik gewoon legaal bellen/appen omdat ik dan niets meer bestuur... helemaal prima toch?
En fietsen besturen doe ik al een jaartje of 25 niet meer, want ik betaal voor 24 uur per dag motorrijtuigenbelasting en daar maak ik dus ook optimaal gebruik van... maar daarvoor kon ik prima fietsen zonder communicatie-apparatuur, en lijkt me heel sterk dat de huidige generatie fietsen niet meer te gebruiken zijn zonder die apparaten.

Dat wetsvoorstel hadden ze er al veel eerder door moeten doen, en de handhaving daarop ook eens stevig verscherpen.... vreemde eenzijdige ongevallen waarvan ik wel een heel sterk vermoeden heb waar de oorzaak ligt is al dagelijkse paginavulling in de kranten, en mijn verzekeringspremie wordt daardoor ook opgejaagd.
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor erichendri » do okt 11, 2018 9:38 pm

Dit zijn 2 goed geschreven reacties, merci.
Zou ook gelijk het inhebben van de (1 of 2) oortjes verbieden.
Dan kunnen ze tenminste anderen horen in het verkeer.
Zal ook in de premie schelen.

Eric
NO MUD, NO FUN
erichendri

Berichtdoor camelroel » za okt 13, 2018 6:33 pm

Volgens mij mag je de telefoon of navigatie etc nog steeds bedienen als die in een houder zit. Dus even een steuntje voor de microfoon maken. :mrgreen:
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.

Wil je meer weten over mijn huidige en vorige toys, bekijk mijn website:
http://mudmachine.webklik.nl
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor Wouter hoeks » za okt 13, 2018 9:15 pm

Losse microfoon aan zo’n flexibel ijzer armpje opt dashbord en het bedieningsknopje op de versnellingspook. Handsfree mag en ze kunne moeilijk verbieden je versnellingspook aan te raken :mrgreen:
Wouter hoeks

Keer terug naar • OVERIGE