• Advertisement
ALLETOUW.NL

led achterverlichting

Elektrische installatie

led achterverlichting

Berichtdoor bertad » do nov 29, 2018 1:33 pm

Ik heb nu gewone Hella achterverlichting (zie foto) in mijn achterbumper. Maar omdat deze regelmatig vol bagger zit en daardoor regelmatig een lampje moet vervangen of weer eens slechte massa heb, wil ik die vervangen door ledverlichting.

Afbeelding

Lijkt me niet al te moelijk

Ik heb dus deze gekocht: https://www.ledhandel24.nl/product/acht ... =marktfeed
Passen namelijk mooi in de uitsparing, steken dan niet uit en zullen dus niet snel beschadigen.

Maar na installatie bleek het niet helemaal te werken zoals hoort.
Het led achterlicht heeft 2 leds voor de richtingaanwijzer en 2 leds voor gecombineerd verlichting en remlicht. Dus normaal "zacht" branden en bij remmen harder branden.
Maar als ik de boel aansluit gaat dus het remlicht, dus zonder het rempedaal aan te raken, al branden als ik de verlichting aanzet. Koppel ik de draadjes los van het remlicht, dan brandt de gewone verlichting weer ](*,) ](*,)
Koppel ik de draadjes los van de gewone verlichting en sluit ik het remlicht weer aan, dan doet het remlicht het als ik de rem in trap.
dus los van elkaar functioneert het wel, echter als ik alles volgens schema aansluit, dan brandt de remverlichting ook als ik het licht inschakel.
Werkt het misschien niet omdat de standaard verlichting voor elke functie een aparte lamp heeft, dus geen dubbelfunctie?

Ander probleem: links knipperlicht werkt goed, rechts knipperlicht gaat versneld.
Kan dat veroorzaakt worden door het feit dat ik rechts een knipperlicht heb verwijderd omdat daar mijn snorkel zit?

Bert
bertad

Re: led achterverlichting

Berichtdoor Ranger » do nov 29, 2018 2:05 pm

Kloppen de draadkleuren wel met het schema? Lijkt of massa en een voedingsdraad door elkaar zitten :-k
Vwb knipperlicht zou het kunnen dat daar een extra weerstand voor nodig is; door het lage stroomverbruik van de LED reageert e.e.a. hetzelfde als bij een kapot lampje.
~ Real trucks have glow plugs :-B ~
Ranger
Site Admin

Berichtdoor sanderunizuki » do nov 29, 2018 4:10 pm

Als je rechts geen lampje hebt bij de snorkel veroorzaakt dat het snelle knipperen, lampje weer aansluiten en in het scherm laten hangen.
En met de ledachterlichten heb ik al regelmatig gehad dat ze af fabriek al stuk zijn en precies het gedrag vertonen wat jij hebt. Ook al eens gehad dat de draadkleuren anders waren dan in het aansluitschema stond.
Toyota Landcruiser HDJ75 pickup BE trekker, 1HD-FT 4.2TDi 24valve, Automaat, Fulltime 4WD, 3 sperren,
En te veel LWB Suzuki's (10) :-)
http://www.monotherm-recreatie.nl http://www.zwembadaccessoires.com http://monotherm-webshop.nl
sanderunizuki

Berichtdoor Ranger » do nov 29, 2018 4:29 pm

Of dat de kleuren wel overeen komen, maar eigenlijk iets anders zijn ](*,)
~ Real trucks have glow plugs :-B ~
Ranger
Site Admin

Berichtdoor bertad » do nov 29, 2018 7:08 pm

Ranger schreef:Kloppen de draadkleuren wel met het schema? Lijkt of massa en een voedingsdraad door elkaar zitten :-k
.

Massadraad kan ik verwisselen.
Maar ik heb dan 3 voedingsdraden, namelijk: knipper, gewoon en remlicht. Begrijp ik dat goed?
Dan zou ik de massadraad moeten wisselen met de remdraad of gewoon lichtdraad en dat eens proberen, toch?

En dat probleem met het knipperlicht, extra lampje weer los in het scherm, zat ik ook al aan te denken.
Van de week maar weer eens verder prutsen :D
bertad

Berichtdoor bertad » vr nov 30, 2018 11:53 am

Even de originele bedrading door gemeten.
Als ik voltmetertje aan de draad van de remverlichting hang en ik zet dan mijn gewone verlichting aan, meet ik op de draad van de remverlichting ook spanning.
Te weinig om een 12 volt lampje te doen ontbranden, maar genoeg om een ledlampje te doen laten schijnen, vermoed ik.
Het ligt mijns inziens niet aan de massadraad of andere verkeerde kleurtjes draad van de ledlamp denk ik.
Als ik namelijk de ledlamp test op een externe accu door simpelweg de massadraad op de minpool te doen en dan 1 voor 1 de functies op de pluspool te doen werken alle lampen volgens de opgegeven kleurcode
Dus: weerstandje tussen de massa inbouwen?
bertad

Berichtdoor Muddy Bandit » vr nov 30, 2018 8:58 pm

Ik zou eens beginnen met het massapunt op de body/chassis optimaal te maken (of een frisse zo kort mogelijke massadraad plaatsen), op die manier heb ik al al diverse ledprobleempjes en vage lekstroompjes opgelost.
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor crelesy » zo dec 02, 2018 8:53 am

Volgens mij geef je zelf al een beetje het antwoord.

Bedrading van de verlichting maakt contact met die van de rem. Massa probleem is 't denk ik niet maar 't kan geen kwaad om dit te verbeteren!

Heb je allebij de units getest? Kan ook zijn dat er 1 te veel is doorgesoldeerd en verlicht en remlicht verbonden zijn ipv door elektronica' feller' gezet word. Als 1 die verbinding heeft, dan brand de ander vaak ook.
Meuk is Leuk

Suzuki Samurai cabrio donker blauw 1992 (spaans) 30" Cooper's
crelesy

Keer terug naar • ELEKTRONICA