• Advertisement
Suzi's Place

simpele basis Dual Battery systeem

Elektrische installatie

simpele basis Dual Battery systeem

Berichtdoor jacothom » ma mei 14, 2018 3:39 pm

Heey iedereen,

Eind augustus/begin september ga ik voor 10 dagen naar de alpen met de D22, op roadtrip.
Echter is er 1 ding wat ik nog in orde moet brengen. Dat is de mogelijkheid om een kleine frigo continue te kunnen laten draaien, alsook wat ledverlichting voor als het donker is, dus zeker ook met uitgeschakelde motor.

Hiervoor had ik graag een 2de batterij in de laadbak geïnstalleerd.

Ik ben al een paar dagen aan het nadenken over het meest basis systeem dat je kan bedenken, en dat zijn 2 batterijen in parallel, met tussen de batterijen een manuele accu- schakelaar.

Het is dan de bedoeling dat ik na een overnachting de wagen start met de startbatterij, de batterijen zijn op dat moment gescheiden van elkaar. Eenmaal gestart draai ik de batterijschakelaar zodat de 2de batterij aan de start batterij en dus ook aan de alternator gekoppeld wordt en begint te laden. Eenmaal op mijn bestemming stop ik de motor, en draai terug manueel de batterijschakelaar zodat beide batterijen terug gescheiden worden.

Hieromtrent een paar vraagjes.

- Is dit een veilige manier van werken om de batterijen manueel te koppelen met een draaiende motor met een accu-schakelaar?
- Ik zou langs beide kanten van de Accu-schakelaar een zekering plaatsen. Welke waarde zouden jullie nemen? 80A? 100A? nog hoger?
- Zet ik de accu-schakelaar best tussen de "+polen" of de "- polen".
- Mogen de batterijen een andere "ah" waarde hebben? Mijn startbatterij is 1'tje van, ik dacht, 97ah. Kan ik hier bij een draaiende motor 1'tje van bv 110ah in parallel plaatsen? Ik denk van wel omdat de batterijen enkel gelinkt zijn bij een draaiende motor en de alternator deze dus beide oplaad. Moesten ze bij een uitstaande motor gelinkt zijn zullen ze gaan levellen wat dus niet goed is met 2 verschillende batterijen, maar dit is dus hier niet het geval.
- Indien mijn startbatterij plat is en de wagen niet start, zou ik met dit systeem de wagen kunnen jumpstarten als ik de accu-schakelaar draai bij uitstaande motor en probeer te starten?

Ik mag uiteraard na elke rit niet vergeten de accu-schakelaar te draaien, anders worden beide batterijen leeg getrokken na verloop van tijd.
Ik heb de voorkeur voor zo een simpel systeem zodat ik altijd zelf kan beslissen om de 2de batterij al- dan niet te koppelen. Zodat ik bij korte afstanden rijden bijvoorbeeld kan beslissen om de batterijen niet te koppelen, wat bij een ander systeem altijd automatisch wel gebeurd.

Hier zit heel wat ervaring op dit forum dus ik hoor heel graag jullie meningen.

Alvast bedankt,

Thomas
jacothom

Re: simpele basis Dual Battery systeem

Berichtdoor Hiace4x4 » ma mei 14, 2018 3:57 pm

Ik zou het simpel houden. Wat voor box denk je aan? Zo'n kleine waeco coolbox met compressor?

Eerlijk gezegd, als je dergelijk korte roadtripjes doet, dan ben je veel aan het rijden en heb je het niet nodig denk ik.

Koop een compressor coolbox met low-high schuif erop. Met de schuif op high betekent dat hij vrij snel afslaat, zodat je je auto nog kunt starten.
Als je dan de kleinste compressor koelbox (van 15 liter ofzo) neemt, heb je ook nog eens heel weinig stroom nodig. Dus prima voor een halve dag.

Ik heb zelf een Optima Yellow-top waarbij ik alles op 1 accu draai, met een zonnepaneel erop, waarvan de regelaar de koelkast e.d. op tijd afsluit, zodat ik altijd nog kan starten.
Op reis geweest met een BJ45 Landcruiser door Azië --> http://www.lovetheworld.nl

1994 Toyota Hi-ace 4x4: projecttopic -> http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=85&t=30325
Hiace4x4

Berichtdoor jacothom » ma mei 14, 2018 4:30 pm

Hiace4x4 schreef:Ik zou het simpel houden. Wat voor box denk je aan? Zo'n kleine waeco coolbox met compressor?

Eerlijk gezegd, als je dergelijk korte roadtripjes doet, dan ben je veel aan het rijden en heb je het niet nodig denk ik.

Koop een compressor coolbox met low-high schuif erop. Met de schuif op high betekent dat hij vrij snel afslaat, zodat je je auto nog kunt starten.
Als je dan de kleinste compressor koelbox (van 15 liter ofzo) neemt, heb je ook nog eens heel weinig stroom nodig. Dus prima voor een halve dag.

Ik heb zelf een Optima Yellow-top waarbij ik alles op 1 accu draai, met een zonnepaneel erop, waarvan de regelaar de koelkast e.d. op tijd afsluit, zodat ik altijd nog kan starten.

Dank voor de snelle reactie.

Ik heb hier nog een 31L absorptie box staan, waar ik al jaren heel tevreden van ben.

Het gaat mij ook wel wat om de gemoedsrust. Dat ik als ik bv anderhalve dag stil sta, ik mij geen zorgen hoef te maken of ik al dan niet kan starten. Alle toeters en bellen op 1 batterij zal zeker wel goed komen, maar het is de bedoeling dat ik de bewoonde gebieden wat verlaat en dan vind ik persoonlijk de gedachte wel aangenaam dat de start batterij geïsoleerd is van de verbruikers die continue stroom trekken.

Maar ik begrijp zeker je punt.

Heb je enig idee met de Yellow-top hoelang je stil kan staan zonder de zonnepanelen?

Ben je tevreden van het systeem op zonne-energie?
jacothom

Berichtdoor Hiace4x4 » ma mei 14, 2018 4:49 pm

Een absorptiekoelkast trekt je accu ook wel snel leeg. En als je daar dan een goede ontlaadbescherming op hebt, dan betekent het wel dat de absorptie koelkast snel uit zal vallen.

Daarom compressorkoelkasten/boxen.
Ik heb een 65 liter compressor koelkast met deur en met vriesvak. Dit neemt uiteraard wat meer energie. De regelaar slaat grofweg op 50% af (is niet echt waar, hij slaat af op een door mij ingesteld voltage, dat is niet 1 op 1)
Dan levert hij bij 0 graden nog altijd 1000A startvermogen heb ik getest, en daarom maak me er totaal geen zorgen over, en afgelopen vakanties werkte het dan ook prima.
Voor mij is alleen het doel om de nacht te overkomen wat ook prima lukt, en daarna is er altijd wel een beetje zon. Ik heb er express een veel te groot zonnepaneel op gelegd zodat ik altijd wel wat heb.

En als je een kleine compressorkoelbox hebt, neemt dat veel minder energie. Dan is het helemaal makkelijk.
Nu is het zo dat een start accu dat langzaam ontladen niet zo tof vindt, maar voor een trip van 10 dagen zou ik me daar helemaal geen zorgen om maken.
En als je dan dus een koelboxje hebt met een schuif erop, dat die optijd afslaat, dan hoef je al helemaal geen extra elektronica mee te nemen. Dat scheelt allemaal weer.
En de LED verlichting zou ik me ook niet druk om maken.

Als je geen compressor koelkast hebt is dat wel even een investering. Maar als je eenmaal koud bier in je handen hebt terwijl het 40 graden is, dan wil je niet meer anders :mrgreen:
En ze gaan lang mee.

Anders gezegd, als je je koelkastje wilt behouden en je wil het op de klassieke manier doen. Dan zou ik zo'n Cyrix laadrelais ertussen doen. Tweede accu grootte hoeft niet gelijkt te zijn, maar het moet wel een semi-tractie accu zijn vanwege het dieper ontladen.
Check even of je absorptie koelkast wel op een bepaald voltage afslaat, want anders kun je alsnog je semi-tractie accu sneller verslijten door de boel compleet leeg te trekken.

Ik heb zelf zo'n grote boot accu schakelaar gehad zoals jij omschrijft. En dat werkt opzich ook wel prima, en kun je ook nog op 2e accu starten als je eerste kapot is of leeg is.
Maar je kan wel eens een fout maken. En het is minder praktisch aan te sluiten, omdat je over en weer dikke kabels moet leggen.
Daarom is zo'n laadrelais uiteindelijk goedkoper.
Op reis geweest met een BJ45 Landcruiser door Azië --> http://www.lovetheworld.nl

1994 Toyota Hi-ace 4x4: projecttopic -> http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=85&t=30325
Hiace4x4

Berichtdoor jacothom » ma mei 14, 2018 5:12 pm

Hiace4x4 schreef:Een absorptiekoelkast trekt je accu ook wel snel leeg. En als je daar dan een goede ontlaadbescherming op hebt, dan betekent het wel dat de absorptie koelkast snel uit zal vallen.

Daarom compressorkoelkasten/boxen.
Ik heb een 65 liter compressor koelkast met deur en met vriesvak. Dit neemt uiteraard wat meer energie. De regelaar slaat grofweg op 50% af (is niet echt waar, hij slaat af op een door mij ingesteld voltage, dat is niet 1 op 1)
Dan levert hij bij 0 graden nog altijd 1000A startvermogen heb ik getest, en daarom maak me er totaal geen zorgen over, en afgelopen vakanties werkte het dan ook prima.
Voor mij is alleen het doel om de nacht te overkomen wat ook prima lukt, en daarna is er altijd wel een beetje zon. Ik heb er express een veel te groot zonnepaneel op gelegd zodat ik altijd wel wat heb.

En als je een kleine compressorkoelbox hebt, neemt dat veel minder energie. Dan is het helemaal makkelijk.
Nu is het zo dat een start accu dat langzaam ontladen niet zo tof vindt, maar voor een trip van 10 dagen zou ik me daar helemaal geen zorgen om maken.
En als je dan dus een koelboxje hebt met een schuif erop, dat die optijd afslaat, dan hoef je al helemaal geen extra elektronica mee te nemen. Dat scheelt allemaal weer.
En de LED verlichting zou ik me ook niet druk om maken.

Als je geen compressor koelkast hebt is dat wel even een investering. Maar als je eenmaal koud bier in je handen hebt terwijl het 40 graden is, dan wil je niet meer anders :mrgreen:
En ze gaan lang mee.

Anders gezegd, als je je koelkastje wilt behouden en je wil het op de klassieke manier doen. Dan zou ik zo'n Cyrix laadrelais ertussen doen. Tweede accu grootte hoeft niet gelijkt te zijn, maar het moet wel een semi-tractie accu zijn vanwege het dieper ontladen.
Check even of je absorptie koelkast wel op een bepaald voltage afslaat, want anders kun je alsnog je semi-tractie accu sneller verslijten door de boel compleet leeg te trekken.

Ik heb zelf zo'n grote boot accu schakelaar gehad zoals jij omschrijft. En dat werkt opzich ook wel prima, en kun je ook nog op 2e accu starten als je eerste kapot is of leeg is.
Maar je kan wel eens een fout maken. En het is minder praktisch aan te sluiten, omdat je over en weer dikke kabels moet leggen.
Daarom is zo'n laadrelais uiteindelijk goedkoper.

Klopt inderdaad dat een goede compressorkoelkast heel wat geld kost. 3 weken terug was ik 7 dagen naar Denemarken, en op die manier reizen is wel mijn ding. Plek beu? tent opvouwen en doorrijden naar de volgende plek. Ik zie mij dit de komende jaren zeker meer en meer doen, dus ik wil wel eens nadenken over zo een compressor koelkast :mrgreen:

Ik heb geen weet dat de absorptie afslaat bij een te lage spanning, was in de tijd ook geen duur exemplaar maar werkt nog steeds heel goed, daarom dacht ik deze in eerste instantie te behouden.

Het is inderdaad zo dat met een zware accu-schakelaar heel wat (dure) kabels moeten getrokken worden. Ik dacht zelf aan 35mm², en voor de 1ste accu naar de 2de in de laadbak spreken we toch al rap over 5m kabel.
jacothom

Berichtdoor Hiace4x4 » ma mei 14, 2018 6:42 pm

Als je een Cyrix-ct neemt, dan ga je waarschijnlijk een stuk minder dikke kabel leggen. Maar alsnog, kabel voor 120A op 5 meter moet je eigenlijk voor het mooie alsnog 35mm2 leggen, omdat het zo'n afstand is.

Dus ja, dat kan allemaal. Maar ik vind het zelf daarom wel mooi en simpel werken met 1 accu.
Als jij een niet al te grote compressor koelbox zou kopen met schuif op high (afsluit voltage) ben je al klaar. Die zijn ook niet gratis, maar scheelt een hoop werk en gaan makkelijk 10 jaar mee.

Hiace4x4

Berichtdoor Muddy Bandit » di mei 15, 2018 12:20 am

Waarom niet gewoon de 2e accu een vaste plek geven onder de motorkap en een stekkerdoos in de laadbak maken?
Achter de linker koplamp van een D22 is ruimte genoeg, ik heb daar m'n 2e accu (exide DC) ook geplaatst.
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor jacothom » di mei 15, 2018 11:48 am

Muddy Bandit schreef:Waarom niet gewoon de 2e accu een vaste plek geven onder de motorkap en een stekkerdoos in de laadbak maken?
Achter de linker koplamp van een D22 is ruimte genoeg, ik heb daar m'n 2e accu (exide DC) ook geplaatst.

Zou de perfecte plaats zijn inderdaad, echter maakt de Safari snorkel net op die plaats een belachelijk grote bocht waardoor er absoluut geen plaats meer is voor een batterij die een, iets of wat, aanvaardbare grootte heeft.
Afbeelding

Zoals je hierboven ziet (Is een foto willekeurig van het net geplukt, niet mijn wagen).

De 2de batterij onder de motorkap zou ik het liefst willen maar daarvoor heb ik de "verkeerde" keuze snorkel genomen.
Ik zou het nog eens goed moeten bekijken, misschien kan ik bepaalde dingen zoals bv de dieselfilter verplaatsen naar een andere plaats om ruimte te creëren, zoals de persoon op de foto gedaan heeft. Echter is dit een rechts gestuurd voertuig en ik denk de 3L diesel, dus 1 van komende dagen eens bekijken wat kan :mrgreen:
jacothom

Berichtdoor Muddy Bandit » di mei 15, 2018 5:52 pm

IK heb het zo opgelost:

snorkel 2.JPG

Gewoon een kwestie van de originele buis even passend maken, gat in de zijkant voor de snorkel en het uiteinde van die originele buis dicht maken.
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor jacothom » do mei 17, 2018 4:34 pm

beide bedankt voor de info mannen!

Even een andere case:

Ik heb een klein aanhangwagentje, dit diende voornamelijk om een dagje weg te gaan vissen.
Stel dat ik zeg van, oke, ik laat de 2de batterij in de wagen vallen, maar ik bouw een 2de batterij in in de aanhangwagen.

Na de start batterij in de auto een 100amp zekering, daarachter een accu-schakelaar voor het systeem aan/uit te zetten, van hieruit een + en - kabel langs het chassis naar de trekhaak, daar een anderson stekker.

vanuit de aanhangwagen dan het zelfde richting de koppeling aan de trekhaak toe.

Dit zodat ik naast de 7-polige stekker ook een anderson stekker kan insteken om de batterij in de aanhangwagen op te laden.

Kom ik hiermee toe met 35mm²? We spreken nu over +- 8m alles in.

Het zijn maar gedachten waar ik mee speel.

Had ook al gedacht om gewoon een heel zware deepcycle te kopen, daar de frigo op aan te sluiten en na de reis de deepcycle terug aan de druppellader.
Maar ik vrees dat zelf een grote deepcycle geen hele week een koelkastje kan laten draaien?

Of zit ik hier verkeerd?
jacothom

Berichtdoor Hiace4x4 » do mei 17, 2018 5:45 pm

Een zonnepaneeltje erbij maakt het dan allemaal een stuk makkelijker en hoef je ook niet zo'n lange dikke kabel te kopen.
Maar je huidige koelkast zal ook een grote deepcycle wel vlot leegtrekken. Misschien dat een 230ah het red als het niet te warm is buiten maar ik betwijfel het.

Hiace4x4

Berichtdoor jacothom » do mei 17, 2018 6:10 pm

Hiace4x4 schreef:Een zonnepaneeltje erbij maakt het dan allemaal een stuk makkelijker en hoef je ook niet zo'n lange dikke kabel te kopen.
Maar je huidige koelkast zal ook een grote deepcycle wel vlot leegtrekken. Misschien dat een 230ah het red als het niet te warm is buiten maar ik betwijfel het.

Een zonnepaneel lijkt mij hoe langer hoe interessanter, ik ben ook eerder een zomer-kampeerder dan een winter-kampeerder :D

Is het mogelijk een volledig autonoom systeem uit te werken met een gemiddelde deepcycle en een goed zonnepaneeltje?
Dit voor een koelkastje en af en toe wat ledjes?

Ik heb mij nog niet verdiept in zonne energie en de energie- regeling en opslag er van, zal ik vanavond eens wat opzoek werk over doen.

Heb je eigen topic ook gelezen, mooi systeem dat je hebt, en leuk met die app op je gsm :mrgreen:
jacothom

Berichtdoor Hiace4x4 » do mei 17, 2018 7:52 pm

Met een compressor koelkast is het echt makkelijk met een zonnepaneel. Draai de koelkast heel vaak op de zon.

Hiace4x4

Berichtdoor jacothom » do mei 17, 2018 8:09 pm

Hiace4x4 schreef:Met een compressor koelkast is het echt makkelijk met een zonnepaneel. Draai de koelkast heel vaak op de zon.

biedt stof tot nadenken, ik overweeg het sterk.
jacothom

Berichtdoor Hiace4x4 » do mei 17, 2018 9:14 pm

Maar nogmaals, ik denk dat je het leven simpeler maakt door zo'n compressor box te kopen die je met de schuif op high kan zetten en gewoon op je huidige accu draaien. Dan moet je altijd kunnen starten en als je dan vaak gaat rijden kom je waarschijnlijk ook nooit te kort.

Scheelt weer allemaal werk.

Hiace4x4

Keer terug naar • ELEKTRONICA