• Advertisement
Euro4x4Parts

Probleempje met verlichting als aanhanger eraan hangt

Elektrische installatie

Probleempje met verlichting als aanhanger eraan hangt

Berichtdoor Börstel » zo aug 20, 2017 11:44 pm

Goedenavond,

Ik heb bij de Landcruiser (2001) het volgende. Als ik met de aanhanger erachter de alarmverlichting inschakel, gaat vaker het mistachterlicht branden (melding ook op dashboard). Is wel uit te klikken en het gebeurt ook niet altijd, wel bij verschillende aanhangers. Verder stopt de alarmverlichting er na een paar minuten vanzelf mee als er een aanhanger achter hangt. Dat laatste is wel vervelend als je op een drukke weg aan het laden en lossen bent. Iemand een idee waar ik moet beginnen met prutsen? Ben niet zo thuis in electronica.
Börstel

Re: Probleempje met verlichting als aanhanger eraan hangt

Berichtdoor joost_nl » ma aug 21, 2017 8:26 am

Ik heb dat met mijn j120 uit 2006 ook wel eens. Bij de ene aanhangwagen gaat de mistlamp steeds branden. bij mijn eigen aanhangwagen heb ik geen last. Het zit hem dus waarschijnlijk in de aanhanger. Waarschijnlijk zit het hem ook alleen bij aanhangers met een 7 polige stekker, wanneer ik een verloop gebruik. bij mijn volvo xc90 is het nog erger. die kan geen aftermarket led verlichting aan. De verlichting op de aanhanger doet alles wat het niet moet doen. Mijn landcruiser is niet gevoelig voor led. De elektra van de landcruiser is minder intelligent dan die van de volvo dus vaak gaat het goed.
joost_nl

Berichtdoor Börstel » ma aug 21, 2017 2:04 pm

Kortom, leer er maar mee leven? :mrgreen:

Ik merk het trouwens zowel origineel 7-polig als met verloopstekker 13-polig.

Maar goed, denk er toch stevig over een vaste 13-polige aansluiting te maken zodat de koelkast van de caravan ook werkt op de autostroom. Die beslissing komt wel dichterbij als dat misschien ook deze probleempjes oplost.
Börstel

Berichtdoor pascal10 » ma aug 28, 2017 7:04 pm

Maak er gewoon 2 aansluitingen op heb ik ook gedaan ben je van het gedonder af met de verlopen.

Ik denk dat het een massa probleem is van de aanhanger. Maar zeker ben ik er niet van. Of misschien wel een draadbreuk in de kabel van de aanhanger. Eventueel de kabel en stekker goed nakijken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
pascal10
Veelpleger

Berichtdoor floske » di aug 29, 2017 8:59 am

kan ook komen doordat mistlicht en vaste spanning bij een 7 polige stekker op dezelfde pin zitten, is dan afhankelijk van je auto wat er op die pin zit. bij bijvoorbeeld een oude(re) caravan zonder mistlicht, gaat over die pin dan vaste spanning voor een acculader of koelkast in de caravan.

nou zijn er stekkerdozen (op de auto) die op die pin een overneem contact hebben, als je de stekker er in steekt, verbreekt de verbinding naar het mistlicht op de auto, en gaat de spanning naar het mistlicht op de aanhanger.

Met dat soort dingen, wel geen mistlicht op je aanhanger etc. is het dus heel makkelijk een bron van ellende, omdat lang niet alle 7 polige autos bij alle 7 polige aanhangers passen, het zal vooral 'fout' gaan met een nieuwere auto denk ik, die van alles terug kan melden.
floske

Keer terug naar • ELEKTRONICA