• Advertisement
Total Outdoor Events

Vitara of Samurai

Vragen en antwoorden omtrent de aanschaf van diverse 4x4's en 4x4 accessoires en algemene informatie over diverse 4x4 modellen, gebaseerd op de ervaringen van mede-MODDERPOELERS!

Moderators: Dion, Muddy Bandit

Re: Vitara of Samurai

Berichtdoor artos » za jun 13, 2009 4:48 pm

ik rij zelf een Samurai en mijn zwager een Vitara, hij rijd er vooral mee naar zijn werk en pakt af en toe een zandpad, een offroadtoerrit en een enkele keer de Landsard.
Ik rij er niet mee naar mijn werk en doe bovenstaande dingen iets vaker. De vitara staat op 30" dmv een bodylift en de Sam staat op 30" met klapveerschommels (bodylift zit in de planning). Hij heeft soms wat meer moeite dan ik maar hij rijd weer veel comfortabeler op de weg. Misschien dat hij ook wat rustiger aan doet in het terrein omdat hij in zijn achterhoofd de volgende werkdag niet wil fietsen :D en uiteindelijk kom je toch wel ergens ooit vast te zitten en zo niet dan heb je niet genoeg je best gedaan om zo veel mogelijk plezier te beleven aan het 4x4 rijden :mrgreen:

Maar hoewel ik een Sam leuker vindt en makkelijk om aan te sleutelen zou ik een Vit kopen als ik er ook mee naar het werk zou moeten elke dag.

succes met je keuze

grt
Paul
artos

Berichtdoor Beest-sj413 » za jun 13, 2009 5:38 pm

tukko schreef:
Jorn schreef:Zal een vitara altijd minder zijn dan een samurai in het terrein?

ik vrees van wel !
- breder spoor
- wegen meer
- onafhankelijke vering vooraan
- moeilijker grote banden monteren
- aanpassingen kosten meer centen
- ...

Volgens mij past bij een sam standaard ook niks. 30" lopen gewoon aan als je de veerschommels niet verlengd.
Breder spoor is alleen maar prettig zit ik tenminste niet in die gleuven die jullie graven om ergens door te komen.
Onafhankelijk vering voor is alleen maar prettiger veel meer flex.
Wat geld betreft ontloopt mekaar dat niet zoveel als ik zie wat spoa kost e.d.
En wel lekker stuurbekrachtiging, Als ik zie hoe mijn zwager aan zijn stuur zit te hannessen als die vast zit :mrgreen:
Veel meer power. :twisted: Een sam moet al een andere tussenbak als er 30"ers onderzitten. Laat staan 31"ers

m43

Wie was ook alweer die gozer die ook een sam wou? :mrgreen: m44
Afbeelding
Offroad: SJ413 (Beest): 1.3, 4.16:1, 31x10.5x15 Mudmax, SPOA, Spacers overal, perfecte lier.
Daily: Volkswagen Golf III Cabrio 1.8i :mrgreen:

Afbeelding

Niet vastgestaan is niet hard genoeg geprobeert!
Beest-sj413
Veelpleger

Berichtdoor frankd » za jun 13, 2009 10:11 pm

Ik rij nu 2 jaar een vitara en heb em een paar maanden terug verhoogd met veren (5cm) en dat rijdt verder prima op de weg. Als ik het terein in ga monteer ik andere wielen met 30", deze lopen alleen aan bij volledig inveren (bodylift volgt), maar ik heb veel plezier in het terein en durf lanzaam aan steeds verder te gaan.
Maar als je het virus eenmaal hebt volgen er toch meer aanpassingen :mrgreen:

Qua rijden op de weg denk ik dat je met een vitara beter af bent, maar let wel op roest bij aanschaf
groetjes Frank

samurai '91 5cm bodylift 3" verenlift 31"muds, 2.8D
galloper 2.5tdi swb, 31"muds
Kia venga
frankd

Berichtdoor Jorn » zo jun 14, 2009 12:15 am

tukko schreef:
Jorn schreef:Zal een vitara altijd minder zijn dan een samurai in het terrein?

ik vrees van wel !
- breder spoor
- wegen meer
- onafhankelijke vering vooraan
- moeilijker grote banden monteren
- aanpassingen kosten meer centen
- ...

Volgens mij past bij een sam standaard ook niks. 30" lopen gewoon aan als je de veerschommels niet verlengd.
Breder spoor is alleen maar prettig zit ik tenminste niet in die gleuven die jullie graven om ergens door te komen.
Onafhankelijk vering voor is alleen maar prettiger veel meer flex.
Wat geld betreft ontloopt mekaar dat niet zoveel als ik zie wat spoa kost e.d.
En wel lekker stuurbekrachtiging, Als ik zie hoe mijn zwager aan zijn stuur zit te hannessen als die vast zit :mrgreen:
Veel meer power. :twisted: Een sam moet al een andere tussenbak als er 30"ers onderzitten. Laat staan 31"ers

m43

op een standaard sam past een 30" probleemloos als je verlengde schommels monteert EN veerstops wat verlaagd.
wat jij zegt, ivm met veerschommels verlengen, je band kan nog steeds even veel inveren ...? veerschommels maken daar geen verschil.
De onafhankelijke vering van een vitara geef HELEMAAL niet meer flex dan de starre as van de samurai :shock:
wat geld betreft, een zelfgemaakte SPOA kost helemaal zo veel niet... doe daar nog een bodylift bij en je monteert 33" bandjes ;)
Stuurbekrachtiging is idd een voordeel bij de vitara, maar laat zich makkelijk inbouwen in de samurai :D
En wat betreft de tussenbak , met 30ers is het nog goed te doen met de standaard tussenbak. ik reed lang zo.

mijn samurai rijdt op 32" en al wat daarvoor nodig was :
- zelfgemaakte wheelspacers ( van versleten remschijven )
- verlengde veerschommels met verlaagde veerstops

voor en achter gesperd voor de prijs van 250 euri .

Wel ik daag je uit ;-) om met je vitara met evenveel euri aan aanpassingen mijn spoor te volegn :mrgreen:
ik wens je veel succes !
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
sj413 Power !
Jorn
Opperspammer

Berichtdoor Tinus » zo jun 14, 2009 12:57 pm

Jorn schreef:
tukko schreef:
Jorn schreef:
hangt er vanaf wat je redelijk vindt natuurlijk ...

ik zou gaan voor een samurai, is heel goedkoop en makkelijk terreinwaardig te maken... met een vitara is het duur en moeilijk ...

geef de samurai een SPOA en 31" banden en je bent er al !

Ben ik niet met je eens [-X Heb zelf ook een vitara met 30" en bodylift en verenlift. En dat is niet zo heel duur. Veren waren 188 euro nieuw en bodylift 90 euro. Voor de rest hoef je niks aan te passen. :mrgreen: :mrgreen:

Tenzij je extreem wil gaan maar dan is alles duur. En op de weg rijd hij een stuk beter :mrgreen:

iedereen weet dat een vitara met 30" geen terreinmonster is hé m44

naja , zoals ik al zei , hangt er vanaf hoe terreinwaardig je wil gaan... Vind de samurai van Fnoopy goed voorbeeld !

Thx :oops:

Ik moet zeggen mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar een Samurai. Makkelijk aan te passen, en niet duur. Om even een klein kosten plaatje te maken, van hoe ik het in het begin heb gedaan:

Aanschaf Samurai
SPOA 350 euro
4.10 Tussenbak 75 euro
31" Maxxis Mudder Buckshot 300 euro
Vrijloop naven 50 euro.

Met die opstelling ben ik ook naar Mammut geweest en heb me daar erg goed kunnen vermaken, komt er toch vrij ver mee. Ook in Ressen, GK en andere plaatsen heb ik er zo al veel plezier mee gehad.

Wil je wat meer comfort, dan ga je voor Honda CRX stoelen, beetje zoeken en je hebt ze voor 50 euro, andere schokbrekers, 35 euro p. stuk en evt een Steering Stabilizer kit (100 euro)omdat je originele stuurdemper niet meer werkt met SPOA.

Maargoed, waarom ga je voor comfort als je een jeep wil kopen? :P
Een jeep hoor nu eenmaal een beetje te butsen en te doen. :mrgreen:

Dus zeg voor een 1000 euro aanpassing heb je een leuke Samurai om mee te rijden. In deze staat is er ook nog 120 mee te rijden op de snelweg.

Maar het is heel persoonlijk een Samurai of een Vitara, blijft een keus die je zelf moet maken. Ik zou zeggen kom een keer naar een Modderpoel event en vraag of je evt een keer mag proefrijden in een Vitara en Samurai, ik denk dat er wel mensen zijn die je dat laten doen. Met de mijne mag je iig proefrijden.

Succes!
Tinus

Berichtdoor tukko » zo jun 14, 2009 1:11 pm

Die van mij ook hoor :mrgreen: be my guest 8)
Suzuki Grand Vitara 2.0 16V 4x4 Hoog/Laag ESP Continental Cross Contact235/65/17
tukko

Berichtdoor Marcel_RS » ma jun 15, 2009 8:38 am

:D

Wat een toffe reacties allemaal :mrgreen:
Ik heb nu enige tijd zitten denken over mijn besluit en het gaat hoogst waarschijnlijk toch een vitara worden.
Puur omdat ik er iedere dag mee naar mijn werk enz. moet, toch vind ik een vitara die een beetje is opgehoogd enz. een stuk gaver om te zien dan een samurai. Dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening:P

Het enige wat ik nu nog een beetje ga berekenen is wat ik ongeveer kwijt ben voor : 5 cm verenlift, bodylift, mud bandjes enz...
Helaas blijft het nog 2 a 3 maandjes staren naar al die 4x4 tjes op internet voordat ik mijn aankoop kan laten zien:( maarja als het eenmaal zo ver is :twisted:

Toch allemaal bedankt voor jullie leuke reacties :) ze hebben mij wel geholpen bij het maken van mijn besluit

Groeten Marcel
Marcel_RS

Berichtdoor Robinhel » ma jun 15, 2009 8:43 am

Ik kan je absoluut een vitara aanraden!! ik heb destijds met het maken van mijn 4x4 keuze gereden met zowel een samurai als een vitara... (met in het achterhoofd de gedachte dat het een spelle autotje zou worden, aangezien ik nog een andere auto heb, maar in het begin me dagelijks auto zou zijn!)

De vitara was op de weg veel comfortabeler, en in het terrein is er zeker wat van te maken, met een bodylifttje een setje veertjes etc...
Kleine prijsopgave (bij alles zelf doen):
Verenlift 200 euro
Camberbouten 50 euro
Schokbrekers voor verlengen: 40
Andere schokbrekers achter: 40
Bodylift ongeveer 100 euro bij elkaar bij het gebruik van zelf maak materialen.
Lierbumper 150
lier 300
Ik rijd nu op Fedima sirocco achtige banden: 450

en dat komt best ver in de modder hoor :mrgreen:
Suzuki's don't get stuck... they get delayed!
http://www.ploeteraar.nl/phpbb Het gezelligste en beste vitara forum van Nederland!
Robinhel

Berichtdoor tukko » ma jun 15, 2009 11:46 am

Robinhel schreef:Ik kan je absoluut een vitara aanraden!! ik heb destijds met het maken van mijn 4x4 keuze gereden met zowel een samurai als een vitara... (met in het achterhoofd de gedachte dat het een spelle autotje zou worden, aangezien ik nog een andere auto heb, maar in het begin me dagelijks auto zou zijn!)

De vitara was op de weg veel comfortabeler, en in het terrein is er zeker wat van te maken, met een bodylifttje een setje veertjes etc...
Kleine prijsopgave (bij alles zelf doen):
Verenlift 200 euro
Camberbouten 50 euro
Schokbrekers voor verlengen: 40
Andere schokbrekers achter: 40
Bodylift ongeveer 100 euro bij elkaar bij het gebruik van zelf maak materialen.
Lierbumper 150
lier 300
Ik rijd nu op Fedima sirocco achtige banden: 450

en dat komt best ver in de modder hoor :mrgreen:

Mijn veren 192 euro met verzend kosten. (lvt springs in utrecht)
Lierbumper zelfgemaakt ongeveer 50 euro materiaal
Lier gekocht via ebay.de 160 euro plus 30 euro verzendkosten zeg maar 200 totaal
Banden maxxis 30x9,5x15 300 euro
Schokbrekers achter renault 19. 20 euro
Camberbouten 50 euro (bits4vits)
Schokbrekers voor verlengen: 40 euro (strutspacers van bits4vits)
Bodylift van J&A tuning 90 euro

Nog 1000 euro samen. En dan kun je gewoon lekker off-roaden en je weg kwaliteit blijft ook nog ok :mrgreen:
Suzuki Grand Vitara 2.0 16V 4x4 Hoog/Laag ESP Continental Cross Contact235/65/17
tukko

Berichtdoor Marcel_RS » ma jun 15, 2009 2:34 pm

Hoef je met de 5cm verenlift niet je as te verlengen of te laten zakken?
Marcel_RS

Berichtdoor Robinhel » ma jun 15, 2009 3:02 pm

Marcel_RS schreef:Hoef je met de 5cm verenlift niet je as te verlengen of te laten zakken?

5 cm kan zonder problemen (de as zakt hier zelf dus al mee) en de aandrijfassen zijn lang zat..

voorop zit je met een onafhankelijk wielophanging waardoor je niet zo snel meer als 5cm op de veren kan doen zonder verdere aanpassingen! :shock:
Suzuki's don't get stuck... they get delayed!
http://www.ploeteraar.nl/phpbb Het gezelligste en beste vitara forum van Nederland!
Robinhel

Berichtdoor Tinus » ma jun 15, 2009 10:04 pm

Robinhel schreef:
Marcel_RS schreef:Hoef je met de 5cm verenlift niet je as te verlengen of te laten zakken?

5 cm kan zonder problemen (de as zakt hier zelf dus al mee) en de aandrijfassen zijn lang zat..

voorop zit je met een onafhankelijk wielophanging waardoor je niet zo snel meer als 5cm op de veren kan doen zonder verdere aanpassingen! :shock:

pfff. Bodylift......

SPOA :twisted:
Tinus

Berichtdoor Totalegekte » ma jun 15, 2009 10:58 pm

Wat een gel*l allemaal weer neem wat je zelf denkt wat t beste is :mrgreen:
Gr Totalegekte

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Totalegekte
Veelpleger

Berichtdoor Tinus » di jun 16, 2009 9:03 pm

Totalegekte schreef:Wat een gel*l allemaal weer neem wat je zelf denkt wat t beste is :mrgreen:

Yup vind ik ook,

maar hij moet de 31"Malatesta kaiman iig niet vergeten :twisted:
Tinus

Berichtdoor Totalegekte » di jun 16, 2009 10:03 pm

fn00py schreef:
Totalegekte schreef:Wat een gel*l allemaal weer neem wat je zelf denkt wat t beste is :mrgreen:

Yup vind ik ook,

maar hij moet de 31"Malatesta kaiman iig niet vergeten :twisted:

Zekers die moeten verplicht worden heb zaterdag alles heel gehouden super bandje :mrgreen:
Gr Totalegekte

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Totalegekte
Veelpleger

VorigeVolgende

Keer terug naar • AANKOOPTIPS & MODELINFORMATIE