• Advertisement
4x4 Haarlemmermeer

Rocky IFS: graag input van de kenners

Vragen en antwoorden omtrent de aanschaf van diverse 4x4's en 4x4 accessoires en algemene informatie over diverse 4x4 modellen, gebaseerd op de ervaringen van mede-MODDERPOELERS!

Rocky IFS: graag input van de kenners

Berichtdoor KurtG » ma nov 05, 2018 4:52 pm

Specialisten in de materie,

Wegens mijn voorgeschiedenis (zie mijn voorstelling, steeds zeer tevreden geweest over degelijkheid en prestaties van motor en versnellingsbak van mijn project :mrgreen: ) staat mijn besluit al vast: er zal (op korte of iets langere termijn :o ) een rocky IFS aangeschaft worden. IFS wegens beter comfort, waarschijnlijk betere staat chassis en carosserie (ik mik op wagen van '99 of jonger) en iets modernere motor.

Doel:
- Lichte vracht auto
- De wagen "licht" :lol: aanpassen en terreinwaardig maken, maar wel nog "roadlegal" houden (moet ook in staat zijn om diverse aanhangwagens te
kunnen trekken)
- Deelnemen aan 4x4 evenementen (à la BUDEL, enz, maar ook weekenduitstappen als INOR, fan weekend BRO trophy, ...)
- Op termijn (in functie van de capaciteiten van de wagen): sporadische deelname aan "lichtere" 4x4 competities zoals vb. green klasse BRO trophy, enz.

Volgende zaken/vragen komen spontaan in mij op:
- Banden 32 of 33 inch, niet te breed (dus 235/85/16 of 33/10.5/15) in mud profiel: ik denk aan discoverer STT of BF Goodrich Mud-terrain T/A KM2.
Ervaringen mee?
- Om bovenstaande banden te kunnen plaatsen wil ik (minimaal) verhogen. Bodylift is mij bekend, maar gaat in BELGIË misschien problemen geven op de
keuring. Verhogen van de spiralen achter is geen issue, maar ik ben niet bekend met torsievering. Is het aan te raden deze op te schroeven en passen
32/33ers dan onder de wagen? Is het voorste diff sterk genoeg om dit aan te kunnen (ben een vrij voorzichtige chauffeur, maar ik moet met vertrouwen
kunnen planken indien nodig :wink: ) Heeft er iemand ervaring met de heavy duty torsion bars die Dobinson aanbiedt? Geven deze automatisch ook een
verhoging? Wat met langere schokdempers: weet iemand de nodige lengte? Gaat de flex verschrikkelijk lijden onder zulke verhoging?
- Het blok uit mijn project (donorwagen was van '92) had, na kietelen (enkel verhogen turbodruk en bijdraaien pomp), genoeg vermogen om mijn 35ers
simex op y60 assen (4.625) zeer vlot rond te krijgen. Zijn de modernere TDi's even makkelijk mechanisch "bij te draaien", te vergelijken met het blok
dat ik ken?
- Iemand ervaring met het aanspannen van lsd in de achteras tot "full sper"? Wat geeft dit bij rijden op asfalt? (ik weet dat dit sowieso gaat wringen,
maar in welke mate stoort dit drastisch het weggedrag, verbruikt dit gigantisch banden?) Iemand ervaring met het plaatsen van lsd in de vooras en gaat
dit bij een IFS? Volledig aangespannen of niet mogelijk? Bedoeling is om sowieso handmatige vrijloopnaven te plaatsen om eventueel enkel in het
terrein (al dan niet volledig) gesperd te kunnen rijden.
- Iemand ervaring met de Warrior Samurai S 9500 HS winch? Kwalitatief in orde en heeft deze nog een beetje een fatsoenlijke winchsnelheid? (bedoeling
is recreatief gebruik, maar toch :-B ) Iemand deze al eens op 24V gezet?

Eerste gedachten bij het terug oppikken van een hobby, al zal het nooit meer zo extreem worden als voordien :mrgreen:

Graag jullie bedenkingen/tips/...

Grtz

Kurt
Gaat niet bestaat niet!
Avatar gebruiker
KurtG
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr nov 02, 2018 11:22 pm

Re: Rocky IFS: graag input van de kenners

Berichtdoor KurtG » di nov 13, 2018 12:10 pm

Niemand van de Rocky eigenaren die iets kan meegeven? :(
Gaat niet bestaat niet!
Avatar gebruiker
KurtG
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr nov 02, 2018 11:22 pm

Re: Rocky IFS: graag input van de kenners

Berichtdoor the Trooper » di nov 13, 2018 5:35 pm

Denk dat je rockytaxfree een een bericht moet sturen of ceuleman. Die hebben er veel verstand van.
4x4 verleden:
Suzuki Samurai Pepper
Suzuki Samural Bleu lagoon
SJ 413
Isuzu Trooper 2.3 td lwb.
Rocky wagon F85 1985 2.0 benzine
Vitara 1.6 8v 1989 automaat
Huidige
Mitsubishi l300 4x4 camper!
Avatar gebruiker
the Trooper
Mudderator
 
Berichten: 2898
Geregistreerd: di apr 24, 2007 7:58 pm
Woonplaats: Borculo

Re: Rocky IFS: graag input van de kenners

Berichtdoor dick » di nov 13, 2018 9:38 pm

Of mopar hier op t forum ook een belg die weet precies hoe ver je gaan kan met de regels in belgie =D>
D'N AERDVRUTTER
Sj413v 86
Sj413k 85
Sj410v 87
Lj81 '79
Avatar gebruiker
dick
Veelpleger
 
Berichten: 3448
Geregistreerd: zo jan 02, 2011 3:14 pm
Woonplaats: wijhe

Re: Rocky IFS: graag input van de kenners

Berichtdoor KurtG » wo nov 14, 2018 12:32 pm

Merci mannen.

Regels in BELGIË weet ik wel hoe en wat, het gaat mij meer over concrete info over het laatste model Rocky.


Grtz
Gaat niet bestaat niet!
Avatar gebruiker
KurtG
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr nov 02, 2018 11:22 pm

Re: Rocky IFS: graag input van de kenners

Berichtdoor pascal10 » ma nov 19, 2018 8:00 pm

Het laatste model Rocky is ongeveer het zelfde als zijn voorgangers.

Voordeel voor het gedrag op de weg is dat het spiralen zijn en dus meer comfort geven als de bladveren. Zelf heb ik blad geveerde Rocky's en 1 met spiralen.

De motor is dezelfde als de oude motoren. lekker simpel en dus makkelijk op te schroeven.

Het chassis is ook hetzelfde alleen let hier op met roest. maar dat geldt voor de hele auto overigens. Ook het laatste model kan behoorlijk roesten en spreek uit ervaring.

Banden zou ik niet weten heb er altijd alleen mee op de weg gereden dus daar kan ik je niet veel over vertellen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Avatar gebruiker
pascal10
Veelpleger
 
Berichten: 3700
Geregistreerd: ma mei 28, 2007 1:25 pm
Woonplaats: rosmalen


Keer terug naar • AANKOOPTIPS & MODELINFORMATIE

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.