• Advertisement
Euro4x4Parts

welke ophanging.....

Plaats hier de overige foto’s, filmpjes, links, etc. die je wilt delen met mede-MODDERPOELERS; alles wat raakvlak heeft met 4x4-en mag (met inachtneming van de huisregels natuurlijk!).

Re: welke ophanging.....

Berichtdoor camelroel » wo maart 29, 2017 2:07 pm

Nadelen IFS:

- Meestal is het laagste punt bij het wiel van de wielophanging lager geplaatst dan de gemiddelde diff van een starre as.
- Doordat het diff in het midden hoog zit moet de aandrijfas 2 scherpe knikken maken waardoor dit zwakke en kwetsbare punten in de aandrijflijn zijn. Rubber hoesjes zijn niet zo steen en takken bestendig.

Elk voordeel heeft zijn nadeel. :mrgreen:

Maar die aandrijflijn van de Dikke Daf is wel echt mooi. :twisted:
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.

Wil je meer weten over mijn huidige en vorige toys, bekijk mijn website:
http://mudmachine.webklik.nl
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor pinzi » wo maart 29, 2017 2:49 pm

camelroel schreef:Nadelen IFS:

- Meestal is het laagste punt bij het wiel van de wielophanging lager geplaatst dan de gemiddelde diff van een starre as.
- Doordat het diff in het midden hoog zit moet de aandrijfas 2 scherpe knikken maken waardoor dit zwakke en kwetsbare punten in de aandrijflijn zijn. Rubber hoesjes zijn niet zo steen en takken bestendig.

Wat dan eigenlijk gewoon een andere vorm van ifs/irs is #-o :-"
pinzi

Berichtdoor Dion » wo maart 29, 2017 9:23 pm

Hiace4x4 schreef:Iedereen vind starre assen geweldig, omdat het bewezen techniek is en flink wat ragwerk kan hebben vanwege de simpele opbouw. En dat is ook allemaal waar.
Tot zover de voordelen. De nadelen:

- De as zit in de weg met terreinrijden
- Het diff is bijna altijd het laagste punt onder de auto, en dat op totaal de verkeerde plek. Banden rijden door sporen heen en je diff krijgt klappen
- Cardan-as kan vrij makkelijk beschadigen, wat ook wel vaker gebeurt.
- het is zwaarder
- rijdt gemiddeld slechter op het asfalt bij hogere snelheden (kan wel goed rijden hoor, maar een auto met ifs zal toch beter slagen om een uitwijkmanoeuvre te maken op snelheid)
- in het terrein rijden kun je eerder omvallen, als je linkerwiel hoog gaat, dan probeert de vering aan de rechterkant je juist daar naar beneden te trekken (in extreme situaties)

IFS (en IRS) heeft heel veel voordelen. Echter, je ziet IFS vaak terug in auto's die geen die-hard 4x4's zijn. Waarbij er dus gelet is op gewicht, en daardoor de extra koppelingen die erzijn minder goed uitgevoerd kunnen worden en gewoon eerder kapot gaan.
IFS zou ook veel meer flex kunnen hebben, maar de parktijk is dat het vaak beperkt is. Want dat is goed genoeg voor 99% van de gebruikers.

Dus ja, dan blijft de hobbyist wel bij de starre as. Omdat het makkelijker is en ook wel werkt.

Oftewel, het verschil tussen de theorie en de praktijk.

mooie discussie :mrgreen:

-nadelen star : diff zit inderdaad erg laag, gelukkig kan je met starre assen veel grotere banden monteren voordat t breekt, heb nog geen vitara of feroza met 37ers gezien :roll:
- Diff krijgt klappen maar het is geen poppenstront zoals ifs maar oerdegelijk dik staal, nog nooit problemen mee gehad
- cardan zit idd dichter bij de grond, in theorie eerder beschadigbaar, in de praktijk (10 jaar fatsoenlijk offroad) nog nooit ervaren.
- zwaarder omdat het sterker is, juist! deel van hetgene wat niet veert dus maakt niet veel uit.
- de grote mannen 4x4's zoals nissan en toyota van recente bouwjaren rijden ook met 200 gewoon netjes rechtuit, en die mafkezen met enorme turbo's rijden er 300+ mee, denk dat t wel meevalt. uiteindelijk zijn het je banden die de wegligging verpesten.
- oneens, IFS is heel stuiterig en flext amper tot niet, een starre as zal altijd soepeler flexen en veren. ifs kan over een arm van 30 cm bewegen, een starre as over zijn gehele aslengte dus..

groetjes, iemand die ook met ifs ongein heeft gereden :mrgreen:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dion
Plaatjesmaker

Berichtdoor Hiace4x4 » wo maart 29, 2017 9:57 pm

Ja klopt allemaal wel. Maar sommge van die Landcruisers (zoals de 100 en niet de 105) hebben ook al gewoon IFS.
Mijn BJ45 had relatief harde vering, en was daardoor ook wel stabiel. Ook op snelheid (130km/u haha, zoveel herrie)
Maar bij oneffenheden in de weg voel je vaak zo'n slinger door de auto gaan (met de Jimny is dat helemaal erg). En dat heb je met IFS toch minder.
Maar goed, heb je in het terrein niet veel aan.

Kromme cardan-as heb ik wel eens gezien bij anderen. En zelfs mijn bus had een kromme cardan-as, geen idee wat ze er mee in Noorwegen gedaan hebben maar hij heeft wel wat ellende gezien. (maar de handelaar had er wel meer staan, en zit nu een andere cardanas onder)
Komt verder niet echt super vaak voor natuurlijk.

IFS zou echter stabieler kunnen zijn wat betreft het flexen. Maarja, daar ga je al, de gemiddelde setup kan dat helemaal niet. Zoals de hoeveelheid flexen van mijn bus ](*,)
Echter, die-hard offroad IFS en IRS kunnen natuurlijk veel meer. En het mooie is, bij inveren blijven de wielen recht. En, in theorie probeer je niet direct de auto om te duwen, wanneer je 1 wiel omhoog hebt.
Zoals de oranje Jeep in het modderpoel logo wel doet (zoals elke echte typische 4x4)
In die zin werkt een starre as een beetje als een omgekeerde stabilisatie stang, waar je dat wat op links gebeurt omgekeerd toepast op rechts. Dat de as in zijn geheel natuurlijk wel veel meer kan flexen (dus beide wielen naar beneden of boven) met starre as is natuurlijk waar.

Maar goed, de praktijk is ook dat voor hobbyist de starre as praktischer is. De IFS systemen worden meestal te zwak uitgevoerd, en te weinig flex.

Maarja, het kan wel leuk zijn:

Afbeelding

Hoe dan ook, ik vind IFS en IRS in theorie beter, in de praktijk niet :mrgreen:
Op reis geweest met een BJ45 Landcruiser door Azië --> http://www.lovetheworld.nl

1994 Toyota Hi-ace 4x4: projecttopic -> http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=85&t=30325
Hiace4x4

Berichtdoor Muddy Bandit » wo maart 29, 2017 10:36 pm

Geef mij dan maar de pendelassen zoals Tatra ze heeft, is niets mis met die variabele spoorbreedte en wielstand. 8)
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor camelroel » wo maart 29, 2017 10:37 pm

pinzi schreef:
camelroel schreef:Nadelen IFS:

Wat dan eigenlijk gewoon een andere vorm van ifs/irs is #-o :-"

Dat klopt maar dan zelfs zonder diff tussen de wielen van een "as".
Roel

Your car is your story so don't let others write the book.

Wil je meer weten over mijn huidige en vorige toys, bekijk mijn website:
http://mudmachine.webklik.nl
camelroel
Opperspammer

Berichtdoor Trac » wo maart 29, 2017 11:55 pm

Dat klopt maar dan zelfs zonder diff tussen de wielen van een "as".

Inderdaad een mooi systeem, maar erg veel aandrijfverliezen dankzij de wormwieloverbrengingen (slecht rendement) en complex.
Wel knap verzonnen, net zoals dat vrij-draaiende reservewiel. Ze waren niet dom toen.

Geef mij dan maar de pendelassen zoals Tatra ze heeft, is niets mis met die variabele spoorbreedte en wielstand

Zeker mooi en behoorlijk hufterproof!
ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...

// 1982 MB 300GD lwb Kastenwagen // 1984 MB 280GE lwb // 1977 Dodge W200
Trac

Berichtdoor pinzi » do maart 30, 2017 9:08 am

Muddy Bandit schreef:Geef mij dan maar de pendelassen zoals Tatra ze heeft, is niets mis met die variabele spoorbreedte en wielstand. 8)

Sssst straks krijg je bakken kritiek en ben je een IWAB figuur. :mrgreen:
Maar je hebt 100 procent gelijk :twisted:
pinzi

Berichtdoor Muddy Bandit » do maart 30, 2017 11:43 pm

Ik heb altijd gelijk, en anders zit er nog wel een kern van waarheid in. O:)

Maar het gaat natuurlijk wel om het principe van pendelassen i.c.m. de Tatra-kwaliteit, dus die bakken met kritiek zal dan ook nog wel mee gaan vallen. :wink:
Rustig aan.....
ben ik ook de hele dag druk mee...
Muddy Bandit
Mudderator

Berichtdoor Lars93 » za apr 01, 2017 8:19 am

bij een starre as zijn de homokineten meestal het zwakste punt
onafhankelijke ophanging heeft dat zwakke punt al 2x meer.
en het diff krijgt op de verkeerde manier krachten te verwerken omdat de ingaande steekas meestal direct in het diff steekt en vaak niet eens gelagerd is
Toyota fj45:
schroefvering-3sperren-4.2l 6pitter

Voor op maat gemaakte 4x4 accessoires http://www.offroadgear.eu
Lars93
Veelpleger

Berichtdoor pinzi » za apr 01, 2017 9:10 am

Lars93 schreef:bij een starre as zijn de homokineten meestal het zwakste punt
onafhankelijke ophanging heeft dat zwakke punt al 2x meer.
en het diff krijgt op de verkeerde manier krachten te verwerken omdat de ingaande steekas meestal direct in het diff steekt en vaak niet eens gelagerd is

Waar haal je dat :?: :shock:
pinzi

Berichtdoor pinzi » za apr 01, 2017 6:05 pm

Dus......rechte assen of ifs/irs....thats the question :twisted:

pinzi

Berichtdoor Trac » za apr 01, 2017 10:55 pm

pinzi schreef:Dus......rechte assen of ifs/irs....thats the question :twisted:

Gaaf filmpje hoor.

De met de ifs/irs blijft een fraai concept hoor. Mooi laag zwaartepunt en dankzij de ifs/irs is denk ik ook zijn onafgeveerde gewicht lager, wat goede resulaten lijkt te geven met de sprongen.
ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...

// 1982 MB 300GD lwb Kastenwagen // 1984 MB 280GE lwb // 1977 Dodge W200
Trac

Berichtdoor pinzi » zo apr 02, 2017 8:23 am

En is het jou ook opgevallen dat bij de rechte assen altijd de wielen afbreken ?
Het is inderdaad zo dat de auto met ifs/irs het terrein beter kan volgen...die stuitert niet zo van hobbel naar hobbel, je ziet ook naar het einde van het filmpje dat hij zijn afstelling van de demping beter en beter krijgt.
Die met de rechte assen weten helft van de tijd niet waar ze op het parcours zitten #-o ](*,) :-"
pinzi

Berichtdoor Scratch » zo apr 02, 2017 9:14 am

O, ik heb het filmpje anders geanalyseerd ! Merendeel heeft starre assen. Zal dus wel de norm zijn :-"
Dat zien we morgen dan wel weer...
Scratch

VorigeVolgende

Keer terug naar • 4x4-DUMP