• Advertisement
Euro4x4Parts

extreem dampen bij koudstart turbo diesel????

Motor, bakken, diff's & assen

Moderators: Dion, Muddy Bandit

Re: extreem dampen bij koudstart turbo diesel????

Berichtdoor Kangaroo Jack » di nov 16, 2010 8:14 pm

Weet niet hoe het bij de SD33 zit, maar de RD28T heeft twee gloeirelais, eentje voor voor- en eentje voor nagloeien. Meet eerst die eens door, scheelt een boel werk als dat het blijkt te zijn!
No dogs no glory
Kangaroo Jack
Opperspammer

Berichtdoor Jelmer » di nov 16, 2010 9:24 pm

Vaak zijn de verstuivers versleten bij de SD33.
'84 Patrol 2.8i
'84 BMW 538i-24v
'76 BMW 528
Jelmer
Veelpleger

Berichtdoor Kangaroo Jack » di nov 16, 2010 9:30 pm

Jelmer schreef:Vaak zijn de verstuivers versleten bij de SD33.

Volgens mij zou die dan blijven roken en niet na een paar minuten schoon lopen..
No dogs no glory
Kangaroo Jack
Opperspammer

Berichtdoor Ranger » di nov 16, 2010 10:52 pm

Als de boel opwarmt verbrandt de slecht ingespoten diesel makkelijker, dus kan het roken wat afnemen...
~ In rust we trust 8) ~
Afbeelding
Ranger
Site Admin

Berichtdoor patrol peet » wo nov 17, 2010 7:04 am

heey jeepers :wink:

als ik het even samen vat , dan zijn waarschijnlijk de gloeiers niet meer al te best en misschien ook de verstuivers .
voor de 6 gloeiers zou ik dan ongeveer 200euro kwijt zijn , en dan nog de verstuivers erbij ,
wat is een indicatie voor 6 nieuwe verstuivers ....?????
dan weet ik wat ik er nog voor een kosten bij kan verwachten als ik hem aanschaf.
met dit te vernieuwen zou dus het extreen rookprobleem bij de koudstart weg moeten zijn als ik het goed begrijp.

grtz peet
patrol peet

Berichtdoor Jelmer » wo nov 17, 2010 8:18 am

Verstuivers kun je reviseren. Maar je moet nooit blind op advies afgaan wat je verteld wordt. Wij kunnen hier vandaan niet zien wat het probleem is. Maar de SD33 kennende zijn de gloeiers en gloei relais slecht. En heel vaak roken ze nog na het vervangen hiervan. De verstuivers zijn dan meestal slecht, veel SD33s blijven ook roken alleen in mindere mate. Heb er al een aantal gehad.
'84 Patrol 2.8i
'84 BMW 538i-24v
'76 BMW 528
Jelmer
Veelpleger

Berichtdoor Ian » wo nov 17, 2010 9:51 am

sorry dat ik even erop in spring
wat kost dat ongeveer om 6 van die verstuivers te laten reviseren?
is er misschien iemand hier die dat voor een leuk prijsje kan doen?
ik heb voor de mijne 6 extra verstuivers liggen die ik wil laten reviseren
zodat ik ze een keer kan wisselen
conventioneel, cnc draaier
ook laswerk weet ik raad mee
auto restauratie,
http://www.photocarve.nl/
Ian

Berichtdoor patrol peet » wo nov 17, 2010 1:43 pm

Jelmer schreef:Verstuivers kun je reviseren. Maar je moet nooit blind op advies afgaan wat je verteld wordt. Wij kunnen hier vandaan niet zien wat het probleem is. Maar de SD33 kennende zijn de gloeiers en gloei relais slecht. En heel vaak roken ze nog na het vervangen hiervan. De verstuivers zijn dan meestal slecht, veel SD33s blijven ook roken alleen in mindere mate. Heb er al een aantal gehad.

okeey , een beetje roken vind ik best , maar zo extreem bij koud start is niet echt prettig te noemen .
ik denk ook dat ik het toch bij de gloeiers en verstuivers moet zoeken , want na die 2-3 min is het gewoon bijna niks meer van die uitstoot.
temp. blijft constant , turbo komt goed in , nergens lekkage,s .
dus ik denk dat ik hem volgende week toch ga halen , want deze oorzaken zijn nog te overzien , en te verhelpen met niet al te veel kosten.
ik dacht dat het misschien ergere oorzaken konden zijn , waar ik dan gelijk kop of blok revisies moest doen , en dan is het totaal niet intressant
ik weet dat het ook moeileijk advies geven is , als je het niet kan zien , maar hoop dat de uitleg wat ik heb gegeven toch indicatie,s kan geven van een mogenlijke oorzaak.
thnx
grtz peet
patrol peet

Berichtdoor Ookgert » wo nov 17, 2010 5:54 pm

Of het opvoeren van de pomp wat uit maakt weet ik niet, maar de pomp zelf kan wel verschil maken.

Even een copy/past van dit draadje:
viewtopic.php?f=11&t=11657&p=243376#p243376

Starten is ook sterk afhankelijk van de staat van de brandstofpomp, weet ik sinds kort.

Mijn pomp was opgeschroefd, en zo langzamerhand wilde de auto steeds slechter starten als ze warm was. Koude start ging prima, even gloeien, en klaar. Nagloeien was ook niet nodig. Mijn auto heeft ook een losse knop om te gloeien.

Maar omdat ik de warme start ook normaal wilde hebben, en de auto rookte wel heeeel erg, heb ik de pomp na laten kijken. Deze heb ik nu weer terug met standaard instellingen, en frisse spulletjes erin.
De warme start is nu perfect, ook al staat ze een uur stil, tikje en lopen, hoef ik niets voor te gloeien.
De koude start daarentegen is een stuk "slechter" geworden. Ik moet echt een seconde of twintig gloeien, en als de auto loopt de gloeiknop nog even vast blijven houden.

Tevens rookt de motor nu niet meer, niet met starten, en niet met rijden. Dat was voorheen een drama. De prestaties overigens niet, dat was prima, en dat is nu een drama.
Omdat er drie maanden garantie op deze revisie zit, laat ik de stelschroef voorlopig met rust, maar daar ga ik waarschijnlijk wel iets mee bijregelen.

Achteraf vermoed ik dat de brandstofpomp de laatste tijd veel te veel brandstof inspoot, en dat ze daarom met de warme start niet wilde aanslaan.
Theoretisch zou ze nu ook verder moeten komen met een liter diesel, maar ik heb nog niet getankt, dus dat weet ik nog niet.

Inmiddels heb ik al wel getankt, en ik kan je meedelen dat het voor het verbruik niets uitmaakt al is de pomp niet/wel opgeschroefd. Dus zodra de garantie er af is gaat ze weer op standje "power". :D
Ookgert

Berichtdoor daniepatrol » wo nov 17, 2010 7:47 pm

mijne zwarte R 3.3 TD crossbuggy

zie je haast niet meer staan bij koude start in de winter.

maar na 2 minuutjes is dat weg en rookt hij bijna niet meer.

bij mij is dat niet zo'n probleem dat roken. weten ze het ineens als ik er aankom op een evenement :mrgreen:
toyota's are like tampons, every pussy has got one!
daniepatrol

Berichtdoor patrol peet » za nov 20, 2010 12:47 pm

jeepers

de verstuivers zijn afgeperst en goed , de gloeiers zijn ook goed , maar mischien dat de kleppen opnieuw geslepen moeten worden , en daardoor is er waarschijnlijk die extreme rook bij koude motor..........???????????
zo heb ik het vandaag gehoord , en vraag jullie of dit misschien ook een mogenlijkheid zou kunnen zijn :-k :-k :-k
ik zou die patrol heel graag willen hebben maar hoop dus niet dat ik , als ik hem heb over een week of 2 , dat ik dan voor hoge kosten kom te staan .
dus daarom vraag ik het liever even op het forum , zodat ik genoeg info krijg.
ik weet dat het moeilijk is om een diagnose te stellen op afstand , maar elke mogenlijke oorzaak is welkom , en kan ik ook een afweging maken.
dus laat even iets weten of dit ook een oorzaak zou kunnen zijn.
eenmaal warm rookt hij bijna niks meer
alvast bedankt
grtz :wink:
patrol peet

Berichtdoor Roy B » za nov 20, 2010 1:10 pm

Bij kleppen (even uit eigen ervaring met mijn land rover) rookte hij continue zwart. Dus ook als hij warm was. Na het stellen en een reinger in de tank te hebben gekiept was dit over. (reiniger was vooral om de reden dat er afzetting in het blok zou zitten)
Groeten,

Roy

Afbeelding

i rather push my land rover than driving a jeep
Roy B
Opperspammer

Berichtdoor Jelmer » zo nov 21, 2010 11:18 am

Hoe werkt de gloei instalatie? De gloei spiralen kunnen nog zo goed zijn, als de gloei relais ze niet aanstuurt krijg je nog steeds dat gerook.
'84 Patrol 2.8i
'84 BMW 538i-24v
'76 BMW 528
Jelmer
Veelpleger

Berichtdoor Ranger » zo nov 21, 2010 1:30 pm

Lekkende kleppen geven normaliter zowel bij warme- als koude motor problemen en hier zit het duidelijk alleen in de 'warmloopfase'...

Ik zou Jelmer's suggestie nog ff proberen!
~ In rust we trust 8) ~
Afbeelding
Ranger
Site Admin

Berichtdoor patrol peet » zo nov 21, 2010 4:57 pm

Jelmer schreef:Hoe werkt de gloei instalatie? De gloei spiralen kunnen nog zo goed zijn, als de gloei relais ze niet aanstuurt krijg je nog steeds dat gerook.

ik heb er eigenlijk geen verstand van , van dieselmotoren , gloei relais , maar als hij voorgloed dan slaat hij wel direct aan en loopt dan zo,n 3min wat onregelmatig , daarna wel goed en veel minder uitstoot.
hoe kan ik dat dan checken ????
maar ik moet hem dan wel eerst natuurlijk kopen , maar dat ga ik hoogswaarschijnlijk ook wel doen .
thnx

grtz
patrol peet

Vorige

Keer terug naar • AANDRIJFLIJN