• Advertisement
4x4 sint annaland

Adres voor custom steekassen / alternatieven?

Motor, bakken, diff's & assen

Adres voor custom steekassen / alternatieven?

Berichtdoor Manfred109v8 » vr sep 08, 2017 9:14 am

Iemand een idee / ervaring waar ik steekassen (na) kan laten maken?

Voor mijn type Land Rover (109 v8 1982) zie ik geen kans om nog aan steekassen voor de vooras te komen.
KAM heeft ze een tijdje geleverd, maar helaas wegens te weinig animo uit productie genomen.
Berrisford is een optie, maar dan zal ik de originele op moeten sturen zodat ze ze na kunnen maken + nieuwe voorbeelden van beide splines meeleveren.

Ter info, origineel 10 spline diffzijde 23 spline homokineet zijde. Wenselijk zou zijn diffzijde aan te passen voor 24 spline dus als ik ze toch na laat maken wissel ik het diff wel.

Alternatieven zijn er verder plenty in de vorm van andere assen monteren (trol / toyo), maar aangezien dit model erg weinig gemaakt is en ik hem qua uiterlijk nog vrij origineel heb wil ik graag de huidige assen behouden.
Manfred109v8

Re: Adres voor custom steekassen / alternatieven?

Berichtdoor dick » vr sep 08, 2017 7:09 pm

Past er dan geen ander diff in met andere type steekassen.

Op zich ligt er op elke hoek van de straat toch wel een steekas of complete as van landrover?
Of dat je er andere zonnewielen inzet zodat je dikkere steekassen in kunt zetten.
Dacht dat t toch uitwisselbaar zou zijn.
D'N AERDVRUTTER
Sj413v 86
Sj413k 85
Sj410v 87
dick
Veelpleger

Berichtdoor Scratch » vr sep 08, 2017 8:20 pm

dick schreef:Past er dan geen ander diff in met andere type steekassen.

Op zich ligt er op elke hoek van de straat toch wel een steekas of complete as van landrover?
Of dat je er andere zonnewielen inzet zodat je dikkere steekassen in kunt zetten.
Dacht dat t toch uitwisselbaar zou zijn.

Stage One heeft serie assen met homokineten. Die zijn vrij uniek!
Dat zien we morgen dan wel weer...
Scratch

Berichtdoor Manfred109v8 » za sep 09, 2017 12:04 am

Precies, vrijwel niemand kan in die zin iets voor me betekenen, vandaar dat ik het alternatieve pad op zoek. Vind het zonde er disco/defender/rrc assen onder te zetten ivm flink grotere spoorbreedte waardoor ik spatbordverbreders moet gaan plaatsen en daarmee de series look verlies. Ook zou het lekker zijn als het ook nog eens een sterker alternatief zou zijn aangezien ik met ruim 200 pk onder de kap rijd..
Manfred109v8

Berichtdoor Scratch » za sep 09, 2017 7:50 am

Als je nu moet rijden zou je een serie as kunnen monteren. Gaat best lang goed, maar eigenlijk zou je dan vrijloopnaven moeten monteren en heb je waarschijnlijk een aanpassing nodig in je bak, maar welke weet ik niet (je hebt dacht ik geen lt230)

Salisbury assen zijn een stuk dikker, zou je die kunnen inkorten en kunnen splines naar 23 !? Dan heb je 24 naar 23.
Hier in Nunspeet zit http://www.wikam.nl/home. Die kunnen dat soort dingen. Maar waarschijnlijk bij jou in de buurt zit ook wel zoiets.
Scratch

Berichtdoor Manfred109v8 » za sep 09, 2017 8:54 am

Inkorten is in principe het makkelijkste, maar ik ben er niet zo kapot van om een onderbreking in de steekas te maken. Heb gekeken naar frictielassen, maar 1 daar garanderen ze niet het behoud van sterkte en 2, heb nog geen plek gevonden waar ze een steekas in hun bank kwijt kunnen.
Het is wel de gemakkelijkste oplossing in principe, zou dan namelijk een steekas van een oude 110 kunnen nemen welke ook de aeu2522 homokineten gebruikt met 23 splines en 10 spline in het diff. Deze steekassen kosten geen drol en zijn ook in HD leverbaar.
Ook zou het niet erg zijn een 24 spline diff te plaatsen, zodat je van 24 naar 23 gaat inderdaad, zolang ik maar een manier vind om de lengte van de as terug te brengen..

Ik rij momenteel nog even met alleen achterwielaandrijving, heb net een zf4 met lt230 geplaatst en moet de voorste aandrijfflens nog aanpassen zodat mijn cardanas er weer tussen past.

Ik zal eens kijken wat de opties zijn via Wikam, bedankt voor de tip!
Manfred109v8

Berichtdoor JSE » za sep 09, 2017 11:01 am

Heb er ooit eens (voor een andere auto) een paar laten maken bij www.jvdc.nl.
Zagen er goed uit en paste perfect. Nooit mee gereden omdat dat project verkocht is.

Ik moest toen voor beide kanten van de as de homokineet aanleveren die ik ging gebruiken zodat ze de maatvoering daar zelf van op konden meten.

Prijs viel me toen alles mee weet ik nog, maar ik weet zo niet meer over welk bedrag we dan praten.
JSE

Berichtdoor Scratch » za sep 09, 2017 12:59 pm

Met inkorten bedoel ik niet 2 stukken aan elkaar lassen, maar een stuk er af zagen om dan nieuwe splines er in te frezen. Salisbury, omdat deze dikker zijn dan de rover assen. Deze zijn alleen in 24 Spline.

Als je een lt230 heb kun je inwendig het een en ander aanpassen om de 4x4 in en uit te schakelen.

Ik zou een steek as laten maken :wink:
Scratch

Berichtdoor pinzi » za sep 09, 2017 1:12 pm

De C303 heeft ook salisbury assen maar of de steekassen hetzelfde zijn weet ik niet,,,,daar is dan op het einde een portaalbak tegen geschroefd..... :-k er moet in THE UK toch ergens iemand zijn die dit heeft liggen?
pinzi

Berichtdoor pinzi » za sep 09, 2017 1:22 pm

How.....nu ik er aan denk op troostrijk auctions komen een 20 tal 109 lanrammels te koop... staat daar iets tussen wat je kan gebruiken.....kijk op hun site klik dan belgie....scroll naar onder tot je auctions van oldtimers tegen komt in "Bilzen"....daar kom je ze tegen. :wink:
pinzi

Berichtdoor Manfred109v8 » vr okt 13, 2017 8:07 am

Stiekem een ander idee opgedaan inmiddels.

Scratch had een complete Disco 300 tdi as liggen, idee is dat ik de as in kort aan de lange zijde van het diff zodat ik dezelfde spoorbreedte houd als mijn eigen assen. (en daarmee de klassieke look van series Landrammel houd)

Voordelen: -op 1 op maat te maken steekas verder allemaal standaard (goedkope) onderdelen, (Schijven, blokken, klauwen, meenemers etc.)
-24 spline diff ipv 10, mogelijkheid tot plaatsen betaalbare lockers, minder backlash in aandrijflijn

Had woensdag willen beginnen met schoonmaken, meten en verwijderen van alle beugels van de spiraalveren maar mijn startmotor gaf de geest waardoor ik het grootste deel van de tijd druk was met het reviseren daarvan #-o To be continued...
Iemand die ervaring heeft met het inkorten van assen?
Manfred109v8

Keer terug naar • AANDRIJFLIJN